Reglement for delegering og innstillingsrett i Troms fylkeskommune

4 Fylkesutvalget

Fylkesutvalget er fylkestingets fremste organ mellom møtene i fylkestinget, og skal bidra til en helhetlig samfunnsutvikling. Fylkesutvalget har samordningsansvar for planlegging og økonomiforvaltning. Utvalget har også et overordnet ansvar for politikkområder som dekker flere sektorer av fylkeskommunens virksomhet. Slike strategier og retningslinjer forankres i fylkestinget.

4.1 Fylkesutvalget fatter vedtak blant annet i saker som omhandler

Økonomi

  • Utlysning av kontrakter over 80 mill. kroner skal fremlegges for fylkesutvalget til godkjenning når konkurransegrunnlag med kostnadsoverslag foreligger. Tilsvarende skal oppsigelse, heving eller annen vesentlig endring av eksisterende kontrakt innenfor denne rammen, godkjennes av fylkesutvalget.
  • Tilskudd fra andre som skal fordeles videre etter prinsipper gitt av tilskuddsgiver, som ikke delegert til andre.

Lønns- og arbeidsgiverpolitikk

  • Fylkeskommunedirektørens lønns- og arbeidsvilkår fastsettes av fylkesutvalget.
  • Ved henvendelse fra KS, gi uttalelse vedrørende Tariffoppgjør (gjennom KS sitt debatthefte).

Saker med sektorovergripende problemstillinger, eksempelvis:

  • Samordningsrolle i økonomisaker.
  • Internasjonale strategier.
  • Ungdomsmedvirkning.
  • Saker som har betydning for samfunnsutvikling eller regionale forhold ut over de perspektivene som ivaretas av hvert enkelt hovedutvalg.
  • Saker som omhandler forebyggende sikkerhet, forsvar og beredskap.

Fylkeskommunens rolle som planmyndighet

  • Sette i gang arbeid med regional planstrategi og regionale planer, herunder planprogram og handlingsprogram der dette ikke er lagt til hovedutvalg.
  • Sette i gang arbeid med overordnede strategier og handlingsplaner.
  • Utsendelse av høringsdokumenter for planstrategi og regionale planer hvis ikke annet er bestemt i planprogrammet, eller der dette ikke er lagt til hovedutvalg.
  • Vedta handlingsplaner til sektorovergripende temaområder der fylkestinget har vedtatt overordnede strategier.
  • Innsigelser og klager.

Myndighet i bygge- og eiendomssaker

  • Vedta igangsetting av større vedlikeholdsprosjekter og byggesaker.
  • Godkjenne fremdrifts-, økonomi- og avviksrapporter av pågående byggeprosjekter
  • Godkjenne evalueringsrapport etter overtagelse.
  •  Vedta enkeltsaker vedrørende omsetning av eiendom der dette ikke er videredelegert.

Forebyggende sikkerhet, forsvar og beredskap

  • Innstille på saker til fylkestinget som omhandler forsvar og beredskap.
  • Motta årlig gjennomgang av tilstanden på det forebyggende sikkerhet og beredskapsarbeidet.
  • Orienteres i etterkant dersom man har satt sentral kriseledelse og gjennomført krisetiltak.
  • Forberedt på å bruke hasteparagrafen om behov i forbindelse med håndtering av kriser.
  • Motta årlig gjennomgang av nasjonalt trusselbilde samt hva dette medfører for Troms fylkeskommune.

Uttalelser i høringssaker

Avgi høringsuttalelser på vegne av fylkeskommunen på områder som ikke hører under hovedutvalgenes ansvar. Særlig prinsipielle forslag skal imidlertid forelegges fylkestinget for vedtak. 

Fylkesutvalget kan likevel avgi høringsuttalelser på andre områder når tidsaspektet tilsier at det ikke er mulig å behandle saken i fylkestinget eller i hovedutvalg.

Eierskap

Fylkesutvalget har ansvar innenfor fylkeskommunens eierskapsforvaltning, og skal:

  • Iverksette arbeid med utarbeidelse av eierstrategier for fylkeskommunale selskaper.
  • Evaluere fylkeskommunens eierskap i selskapene ved årlig å legge frem status om eierskapsporteføljen til fylkestinget (eierskapsmelding/eierskapsrapport).

§ 11-8 (hasteparagrafen)

Fylkesutvalget har hastefullmakt etter kommunelovens § 11-8, og kan treffe vedtak i saker som skulle vært avgjort av annet organ, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken.

4.2. Fullmakter etter særlov

Fylkesutvalget har fullmakt til å fatte vedtak etter følgende særlover med tilhørende forskrifter:

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) av 27. juni 2008 nr. 71:

  • Myndighet til å påklage enkeltvedtak etter § 1-9 hvor fylkeskommunens saksområde direkte berøres. I hastesaker kan fylkeskommunedirektøren påklage, men klagen skal snarest forelegges fylkesutvalget. 
  • Starte arbeid med planer etter plan- og bygningsloven på områder der staten, regional planmyndighet og kommunene sammen har ansvar for å løse planoppgaver av regional eller nasjonal betydning etter § 3-6.  
  • Vedta å sende regional planstrategi (RPS) ut på høring og legges ut til offentlig ettersyn etter § 7-2.
  • Vurderer behov for rullering av handlingsprogram etter § 8-1.
  • Legge forslag til planprogram til regional plan ut på offentlig høring og vedta planprogram etter § 8-5.
  • Samtykke til å iverksette tiltak som omfattes av regional planbestemmelse etter § 8-5.
  • Avgi fylkeskommunens høringsuttalelse til kommunale planer med stor regionalpolitisk betydning.
  • Myndighet til å fremme innsigelse til arealdelen i kommuneplanene og reguleringsplan etter plan og bygningsloven § 5-4. 
  • Anmode kommuner om interkommunalt plansamarbeid (§ 9-1) og anmode kommuner om at planarbeid videreføres som regional plan (§ 9-4). 
  • Etter samråd med kommunal planmyndighet fremme forslag til kommunedelplan for samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur og legge slike planer ut på offentlig ettersyn etter bestemmelsene i kapittel 11 (§3-7). 

Lov om vassdrag og grunnvann (vannressursloven) av 24.11.2000 nr.82:

  • Fremme innsigelse til søknader om konsesjon etter § 24 tredje ledd.  
  • Fremme klage på konsesjonsvedtak etter § 24 tredje ledd 

 Lov om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) av 15.6.2001 nr. 70:

Myndighet etter § 9, siste ledd og § 11 til å gi uttalelse til søknad om endring eller fastsetting av fylkesgrenser, og til avgjørelse om deling av utgifter til saksutredningen.

Tvisteloven av 17.6.2005 nr. 90:

  • Myndighet til å ta ut stevning eller forliksklage i tvistesaker som er en direkte følge av vedtak i folkevalgte organ, eller hvor fylkeskommunens krav er større enn 1,0 mill. kr eller som bør behandles politisk på grunn av prinsipiell betydning, herunder i uavklarte saker mellom fylkeskommunen og andre offentlige instanser. Tilsvarende gjelder spørsmål om anke eller kjæremål og krav om gjenopptaking av slike saker.
  • Avklarer realitetsstandpunkt i saker som er brakt inn for domstolene ved søksmål eller begjæring om midlertidig forføyning mot fylkeskommunen, dersom saken bør behandles politisk på grunn av prinsipiell betydning.

 Yrkestransportlova 21.6.2002 nr. 45:

Fylkesutvalget vedtar årlig takst og rabattstruktur for kollektivtrafikken, jf § 22 (2), i tråd med rammene av vedtatt budsjett og økonomiplan.

4.3. Myndighet til å innstille i saker til fylkestinget

Fylkesutvalget innstiller i følgende saker som fylkestinget skal behandle:

  • Når det er lovbestemt.
  • Plan- og økonomisaker, herunder saker som har økonomisk konsekvenser utover økonomiplanens rammer.
  • Saker knyttet til eierskapsforvaltning.
  • Saker med prinsipielle og/eller overordnede problemstillinger.
  • Sektorovergripende saker som er behandlet i flere hovedutvalg.