10 Fylkeskommunedirektøren
10.1 Generelle fullmakter
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Behandle og treffe vedtak innenfor fylkeskommunens virksomhetsområder som følger av lov eller annet rettsgrunnlag. Dette gjelder med mindre myndigheten særskilt er lagt til et fylkeskommunalt organ, eller saken bør behandles politisk fordi den er av prinsipiell karakter eller har særlig økonomisk eller politisk betydning.
- Anmelde straffbare forhold på vegne av fylkeskommunen.
- Sette sentral kriseledelse og håndtere en krisesituasjon med nødvendige tiltak for å hindre skader på personer og materielle verdier. Etter at krisen er over, skal fylkesutvalget orienteres om de iverksatte tiltak og de økonomiske konsekvensene.
- Representere fylkeskommunen i fylkesberedskapsrådet.
10.2 Organisasjon
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Lede den samlede fylkeskommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg fylkestinget gir, jfr. kommuneloven § 13-1. Fylkeskommunedirektøren har etter kommuneloven det løpende personalansvaret for den enkelte og har den myndighet som etter lovverket er lagt til arbeidsgiver, - inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
- Oppnevne administrative medlemmer og varamedlemmer i styrer/utvalg/råd.
- Vedta prosedyrer, retningslinjer og veiledninger og lignende som ikke er av prinsipiell betydning.
- Ta alle avgjørelser i forbindelse med forhandlinger, drøftinger og andre avgjørelser etter Hovedavtalens og Hovedtariffavtalens bestemmelser (unntatt å fastsette fylkeskommunedirektørens egen lønn, jfr. delegering til fylkesordføreren).
- Avgjøre godkjenning eller forkasting av forslag til sentral Hovedavtale og sentrale tariffavtaIer.
10.3 Økonomi
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Iverksette vedtatt budsjett og myndighet til å gjøre investeringer, låneopptak, tildelinger av tilskudd, og andre økonomiske disponeringer følger av vedtatte statlige retningslinjer og vedtatt Økonomireglementet for Troms fylkeskommune med tilhørende reglementer (budsjettreglement, finansreglement, anvisningsreglement).
- Utlyse, inngå og heve/si opp avtaler/kontrakter med totalverdi på inntil 80 MNOK på vegne av fylkeskommunen, forutsatt at dette er innenfor vedtatt budsjett og økonomiplan. Dette gjelder med mindre myndigheten er lagt til et fylkeskommunalt organ, eller saken bør behandles politisk på grunn av prinsipiell, økonomisk eller politisk betydning. Fylkeskommunedirektøren har delegert myndighet til å underskrive avtaler i de tilfellene hvor det foreligger myndighet til å inngå disse.
10.4 Tilskudd
Hovedutvalgene fatter vedtak om tildeling av tilskudd innenfor utvalgets område og kan selv videredelegere dette til fylkeskommunedirektøren jf. dette reglements punkt 2.5.
Fylkeskommunedirektøren skal i tildelingssaker fremlegge for utvalget en redegjørelse av den totale rammen på de aktuelle tilskuddsordningene, hvor rammene kommer fra, restbeløp på de ulike ordningene både før og etter innstilling fra fylkeskommunedirektøren og redegjørelse for kriteriene tilknyttet den aktuelle tilskuddsordningen. Dette gjøres i en orienteringssak for de aktuelle tilskuddsordningene som skal behandles i utvalgsmøtet.
10.5 Plan, høringer og lovutkast
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Avgi høringsuttalelser i saker der prinsippene er trukket opp av folkevalgte organer på forhånd, i saker av administrativ karakter, samt avgjøre at fylkeskommunen avstår fra å uttale seg i saker som er perifer eller av liten betydning for fylkeskommunens virksomhet og interesser.
- Fremme innsigelser som er av teknisk karakter vedrørende planfaglige mangler, i saker som ikke er av prinsipiell betydning.
10.6 Samferdsel
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Inngå avtaler om kjøp og salg av fast eiendom og rettigheter til fast eiendom, samt makeskifte, uten beløpsbegrensning innenfor rammen av bevilgede midler til gjennomføring av et veiprosjekt.
- Gjennomføre erverv og avhending av fast eiendom i forbindelse med gjennomføring av investeringsprosjekt innarbeidet i vedtatt budsjett og økonomiplan. Avtaler knyttet til makeskifter, grensejusteringer, leie og rettigheter i fast eiendom, erverv og avhending av fast eiendom kan inngås av fylkeskommunedirektøren dersom de ikke er av prinsipiell betydning eller vesentlig karakter.
- Godkjenne søknader om fravik fra vegnormaler, forskrifter, rundskriv og retningslinjer der fylkeskommunen er fraviksmyndighet. I saker der fylkeskommunen ikke er fraviksmyndighet gis fylkeskommunedirektøren fullmakt til å godkjenne søknad før denne oversendes fraviksmyndigheten. Prinsipielle saker legges frem for hovedutvalg for samferdsel med faglige anbefalinger. Inngå gjennomføringsavtaler, avtaler om avtaleskjønn og tiltredelsesavtaler med og uten vilkår om skjønn. Tilsvarende til å signere slike avtaler.
- Avgi erklæring om eierskap til fylkeskommunal veggrunn.
- Inngå avtale om avståelse av fylkeskommunalt samferdselsareal, avståelse av rettigheter på fylkeskommunal grunn, og utleie av fylkeskommunalt grunn, i forbindelse med bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur av samfunnsnyttig karakter, så langt avståelsen ikke kommer i konflikt med fylkeskommunens ansvar for fylkesvei og kollektivtransport.
10.7 Bygge- og eiendomsområdet
Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å:
- Forvalte all bebygd og ubebygd fast eiendom som tilhører fylkeskommunen, herunder stå for drift, vedlikehold, utskifting, representere fylkeskommunen som eier i forhold til offentlige myndigheter, private, naboer mv., når det ikke er vesentlige kryssende interesser mellom fylkeskommunen som eier og som offentlig planmyndighet.
- Følge opp vedtatte investeringsprosjekter gjennom blant annet fastsette gjennomføringsmodell.
- Oppnevne prosjektorganisasjon.
- Gjennomføre anbud/konkurranse.
- Godkjenne og underskrive kontrakter knyttet til byggeprosjekter.
- Signere dokumenter på vegne av Troms fylkeskommune i eiendoms- og arealsaker.
- Inngå forsikringsavtaler og behandle forsikringssaker i henhold til forsikringsavtalen.
- Ivareta byggherreansvaret etter byggherreforskriften.
- Inngå leieavtaler innenfor vedtatt budsjettramme.
- Inngåelse av leieavtaler som har varighet utover gjeldende økonomiplanperiode, og som innebærer en ubetinget forpliktelse til å betale et samlet vederlag på mer enn 20 mill. kr. etter utløpet av økonomiplanperioden, skal vedtas av fylkesutvalget.
- Gjennomføre kjøp og salg av eiendom som er vedtatt, herunder sikre rettsvern ved tinglysning.
- Utøve fylkeskommunens rettigheter etter jordskifteloven, matrikkelloven og granneloven, herunder signere skjøter og målebrev mv..
- Avgi uttalelse til kommunale planer som omfatter fylkeskommunal eiendom.
10.8 Fylkeskommunedirektørens rettslige fullmakter
Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til å:
- Ta ut søksmål og forliksklage, fremme skjønnsbegjæring, og håndtere disse sakene ved å erklære anke eller kjæremål, samt foreta andre prosesshandlinger og inngå forlik/tilstå erstatning for inntil kr 1 000 000, men slik at saker av prinsipiell betydning bør forelegges fylkesutvalget. Fullmakten omfatter også myndighet til å avslå tilbud om forlik/erstatning i rettslige prosesser.
- Tilstå erstatning i og utenfor rettergang, aksept eller avslag på forlikstilbud i personalsaker, jf. kommuneloven § 13 -1 siste ledd.
- Inngå forlik i tvister i entreprisesaker for inntil kr 5 000 000 i ett og samme prosjekt, såfremt beløpet er innenfor vedtatt budsjettramme for det aktuelle prosjektet.
- Suspensjon av foreldelsesfrist, jf. foreldelsesloven § 28 nr. 1.
- Begjære påtale og kreve borgerlige rettskrav pådømt i straffesaker der fylkeskommunen er fornærmet part, jf. straffeprosessloven § 81a annet ledd.
- Begjære tvangsfullbyrdelse ved tvangskraftig tvangsgrunnlag jfr. tvangsfullbyrdelsesloven.
- Møte i forliksrådet og andre tvisteløsningsorganer, samt møte i rettsmekling for domstolen, herunder inngå avtale.
- Engasjere ekstern juridisk bistand.
Særlig om Lov om fastsetjing og endring av eigedoms- og rettshøve på fast eigedom m.m. (jordskiftelova) av 21.06.2013 nr. 100:
Fylkesdirektøren er delegert myndighet til:
- Kreve sak for jordskifteretten.
- Forberedelse av jordskiftesak og engasjere juridisk bistand.
- Vedta avtaler om skjønn etter § 6-26.
- Representere fylkeskommunen og inngå avtale.
- Representere fylkeskommunen som partsrepresentant ved domstolene og inngå rettsforlik.
- Anke og benytte andre rettsmidler, så fremt dette ikke innebærer prinsipielle beslutninger.
10.9 Hvordan bestemme om saker har prinsipiell betydning?
Delegering til fylkeskommunedirektøren er begrenset til saker som ikke har prinsipiell betydning. Hva som er av prinsipiell betydning må avgjøres både ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, og ut fra vurderinger om hvorvidt skjønnsmessige sider av avgjørelsen er klarlagt gjennom tidligere politiske vedtak, instrukser eller praksis/sedvane.
Administrasjonen har et særskilt ansvar for å vurdere enhver sak ut fra dens innhold, for å avklare om saken kan avgjøres administrativt eller skal legges fram for politisk behandling. Dersom det er tvil om hvorvidt en sak eller et saksområde er av prinsipiell betydning avgjør fylkesordfører om saken er prinsipiell eller ikke. Ved tvil om behandlingsmåten skal den aktuelle saken legges fram for politisk behandling.
For saker som har vært gjenstand for slike vurderinger, og hvor avgjørelsen er at saken behandles administrativt, skal relevant politiske utvalg bli orientert om dette i første møte etter at administrativt vedtak er fattet.
10.10 Videre delegering fra fylkeskommunedirektøren
Delegering fra folkevalgt organ til administrasjonen skal alltid være til fylkeskommunedirektøren, som selv avgjør videre delegering i administrasjonen. Videre delegering kan gjøres i alle saker, med mindre det er spesielt uttalt at myndigheten ikke delegeres videre.
Fylkeskommunedirektøren kan delegere myndighet til andre i administrasjonen, men fylkeskommunedirektørens ansvar overfor fylkestinget kan ikke delegeres til andre. Innenfor rammene som er fastsatt av det delegerende organ utarbeider fylkeskommunedirektøren selv retningslinjer for videredelegering i administrasjonen og utøvelsen av slik delegert myndighet.