Avtalene skiller seg fra regionvekstavtalene som staten inngår med fylkeskommunene som er omtalt i Hurdalsplattformen:
Regjeringen vil utvikle regionvekstavtaler mellom staten, kommuner og fylker, som skal sikre utvikling og vekst i hele landet og langsiktige rammer for næringsliv, transport, bosetting, utdanning og velferd.
Regjeringen har invitert Nordland og Rogaland til å bli pilotfylker når regionvekstavtalene skal prøves ut.
I påvente av statens regionvekstavtaler utvikler Troms fylkeskommune nå egne avtaler mellom fylkeskommunen og de interkommunale rådene i fylket. Avtalene er basert på kunnskapsgrunnlaget utviklet i forbindelse med arbeidet med regional planstrategi.
Fra kunnskapsgrunnlaget har vi foreløpig sett at følgende trender gjelder alle de fire regionene i Troms:
- Fraflyttingstendenser
- Urbanisering og sentralisering- distriktene tappes
- Mismatch mellom tilgjengelig og etterspurt kompetanse
- Særlig de små kommunene har ikke kommet langt nok i arbeidet med klimatilpasning, inkludert nye krav og forventninger, analyser og ressurser avsatt til tiltak.
- Mange kommuner har et etterslep i planleggingsoppgaver, særlig når det gjelder klimatilpasning, arealplanlegging og tilrettelegging for nye industri- og næringsvirksomhet.
Fylkeskommunens rolle som regional samfunnsutvikler vil bli sentral i arbeidet med å utvikle regionene fremover, og her blir Tromsvekstavtalene et viktig verktøy. Tromsvekstavtalene vil gi en helhetlig strategisk retning for utviklingen i fylket, mobilisere til felles innsats og sikre koordinert virkemiddelbruk.
I tillegg til disse regionale Tromsvekstavtalene vil regjeringen utvikle regionvekstavtaler mellom staten, kommuner og regioner. Disse skal sikre utvikling og vekst i hele landet, inkludert langsiktige rammer for næringsliv, transport, bosetting, utdanning og velferd.