Regional planlegging og samhandling – oppfølging av regional planstrategi
Regional planstrategi for Troms setter strategisk retning for en helhetlig og ønsket utvikling i hele Troms. Samarbeid om oppfølging er avgjørende for at planstrategien skal utgjøre en forskjell. Regionen må både holde vedlike og videreutvikle et godt samarbeid for å nå de felles målene som er satt for Troms. Den strategiske retningen i regional planstrategi konkretiseres og tilpasses lokale forhold gjennom regionale og kommunale planer og strategier.
Regional planstrategi for Troms gir en overordnet retning, mens de regionale planene gir mer detaljerte føringer for samfunnsutviklingen innen spesifikke tema. Der det ikke er behov for utstrakt samhandling eller forpliktelse av andre samfunnsaktører, kan fylkeskommunen lage egne strategidokumenter eller handlingsplaner, som blant annet klargjør hvordan egne virkemidler blir innrettet. Strategier kan også lages for å detaljere temaer som omtales i en mer overordnet regional plan. En strategiprosess er ikke underlagt prosesskravene i plan- og bygningsloven, og kan dermed være mindre ressurskrevende. Regionale planer skal utarbeides i samråd med stat og kommuner som blir berørt av planen, i tillegg til organisasjoner og andre aktører. Samordninger skjer mellom annet gjennom regionalt planforum, høring og offentlig ettersyn. Avhengig av behovet blir det også organisert samlinger, workshop eller andre medvirkningsaktiviteter.
I tillegg til regionale planer etter plan- og bygningsloven, har fylkeskommunen flere gjeldende interne styringsdokument og strategier for regional utvikling [1]. Disse klargjør mellom annet hvordan egne virkemiddel innrettes. Strategier kan også lages for å detaljere temaer som omtales i en mer overordnet regional plan. En strategiprosess er ikke underlagt prosesskravene i plan- og bygningsloven. Troms fylkeskommune vil likevel legge til rette for medvirkning i saker av ekstern interesse. Der det kun er behov for å planlegge hvilke tiltak som skal gjennomføres, er det mulig å gå direkte til en handlingsplan.
Som en sentral aktør i fylket spiller fylkeskommunen en viktig rolle som nettverksnode og er bindeledd mellom ulike interessenter og aktører. Gjennom etablering av partnerskap og deltakelse i nettverk bidrar fylkeskommunen til å fremme samarbeid, kunnskapsdeling og koordinert handling på tvers av sektorer og organisasjoner.
Partnerskap er nøkkelen til å løse komplekse samfunnsutfordringer. “Strategisk partnerskap Troms” skal bidra til sterkere dialog mellom fylkeskommunen og sentrale samfunnsaktører i fylket, og er ett av flere grep Troms fylkeskommune tar for å styrke og konkretisere samfunnsutviklerrollen. Strategisk partnerskap Troms vil opprettes våren 2025.
Nettverk gir fylkeskommunen tilgang til ressurser, kunnskap og beste praksis. Ved å delta i lokale, regionale, nasjonale og internasjonale nettverk, oppdateres fylkeskommunen på utviklingstrender, utveksler erfaringer og får inspirasjon til nye tilnærminger og løsninger.
Gjennom rollen som samfunnsutvikler, nettverksnode og planmyndighet skaper fylkeskommunen en mer sammenkoblet og robust region, som er rustet til å møte fremtidens utfordringer og muligheter. Dette krever imidlertid aktivt engasjement, tillitsbygging og evne til å lytte og tilpasse seg ulike behov og perspektiver.
Fylkeskommunens overordnede arena for samfunnsdialog er Utsyn Troms[2]. Utsyn Troms skaper møteplasser for å diskutere tema og problemstillinger som er relevante for fylket. Årlig arrangeres en konferanse der hele fylket møtes for å utveksle kompetanse, erfaringer og idéer.
Videre har Troms fylkeskommune i prosjektet «Tromsvekstavtalene» tatt initiativ til et mer strukturert og strategisk samarbeid med kommunene og de fire interkommunale politiske råd i fylket. Gjennom en bred medvirkningsprosess med kommunene skal det utarbeides unike avtaler for Midt-Troms, Nord-Troms, Tromsøregionen og Hålogalandsregionen. Avtalene skal følge valgperioden med handlingsplaner. Avtalene tar utgangspunkt i den allerede etablerte samarbeidsstrukturen i fylket og forankres i regional planstrategi. Det vil bli vurdert om senterstrategien i Fylkesplan for Troms 2014-2025 vil følges videre opp gjennom Tromsvekstavtalene[3].
Fylkeskommunen vil samordne virkemiddelbruken[4] på tvers av politikkområder for å lykkes i samfunnsutviklerrollen. I planstrategiperioden vil fylkeskommunen også vektlegge økt og forbedret samarbeid i egen organisasjon, for å styrke og sikre måloppnåelse i planstrategien og støtte fylkets kommuner i eget tverrfaglig arbeid. I planperioden vil det være viktig å knytte plansystemet tettere til økonomi- og virksomhetsstyringen. Tydelig og bedre kobling mellom planverket, virkemidlene og økonomiplanleggingen er en viktig del av fylkeskommunens organisasjonsutvikling.
Intern samordning og koordinering er en nøkkel til effektivitet, måloppnåelse og leveranse av tjenester med høy kvalitet. Fylkeskommunens oppgaver og ansvarsområder spenner ofte over flere sektorer, og effektiv løsning av problemstillinger krever samarbeid på tvers av fagområder internt.
Som en oppfølging av dette har fylkeskommunen vedtatt porteføljestyring for å optimalisere ressursbruken og oppnå gode resultater. Ved å koordinere og prioritere ressurser på tvers av porteføljen, kan fylkeskommunen sikre at investeringer og innsats rettes mot de mest strategiske områdene.
For mer informasjon om Troms fylkeskommunes ansvarsområder og gjeldende planer og strategier se våre nettsider tromsfylke.no.
[1] Gjeldende planer og strategier - Troms fylkeskommune
[2] Utsyn Troms - Troms fylkeskommune
[3] Tromsvekstavtalene - Troms fylkeskommune
[4] Tilskudd - Troms fylkeskommune
Gjeldende regionale planer etter plan- og bygningsloven
Dette kapitelet gir en oversikt over gjeldende planer; planer som skal rulleres, revideres eller videreføres, samt pågående planprosesser.
Planperiode: 2014-2025
Endringer i kommende planperiode:
Evalueres. Føringer i fylkesplanen ivaretas inntil eventuelt andre regionale planer vedtas.
Formål:
Formålet med fylkesplanen var å etablere et felles og omforent grunnlag for den strategiske utviklingen av Troms fylke. Gjennom mål og strategier trekker fylkesplanen opp langsiktige utviklingsstrategier, angir prinsipper og legger føringer for prioriteringer av innsats. Fylkesplanen ligger til grunn for samarbeid og samvirke mellom sentrale utviklingsaktører i fylke.
Planperiode: 2022-2033
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres og rulleres.
Formål:
Troms skal ha et trygt, effektivt, forutsigbart og bærekraftig transportsystem som legger til rette for mobilitet og positiv nærings- og samfunnsutvikling.
Planperiode: 2019-2029
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres.
Formål:
Ullsfjordforbindelsen skal bidra til å utvide bo- og arbeidsmarkedsregionen for Tromsø og Lyngenhalvøya, og bidra til positiv samfunns- og næringsutvikling i området.
Planperiode: 2014-2025
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres og evalueres frem til vedtak av regional plan for bærekraftig arealbruk .
Formål:
Planen skal bidra til å sette landbruket på den regionalpolitiske dagsorden, avklare og prioritere tiltak som skal gjennomføres for å styrke landbruket, legge til rette for en regionalt tilpasset landbrukspolitikk samt styrke de fortrinn som arktisk landbruk har.
Planperiode: 2016-2025
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres og evalueres frem til vedtak om regional plan for bærekraftig arealbruk .
Formål:
Planen er et verktøy for regional samordning ved lokalisering av handelsetableringer i fylket og skal sikre forutsigbarhet og likebehandling. Den skal være et viktig verktøy for å sikre robuste og attraktive sentrum i Troms og bidra til å effektivisere arealbruk slik at inngrep i landbruks-, natur- og friluftsområder blir redusert. Den skal være et viktig bidrag til at nasjonale og regionale mål om jordvern, kulturminnevern og bevaring av det biologiske mangfoldet blir fulgt opp.
Planperiode: 2022-2027
Endringer i kommende planperiode:
Revidering startet, ny plan 2028-2033.
Formål:
Formålet med vannforvaltningsplanen er å gi en oversiktlig fremstilling av hvordan vi ønsker å forvalte vannet i et langsiktig perspektiv. Planen er et viktig verktøy for å oppfylle vannforskriftens mål om helhetlig beskyttelse og bærekraftig bruk av vannmiljøet og vannressursene. Bidra til mer samordnet og helhetlig vannforvaltning.
Planperiode: 2016-2027
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres og evalueres frem til vedtak av regional plan for kultur, idrett og friluftsliv og regional plan for bærekraftig arealbruk .
Formål:
Planen legger føringer for at alle i Troms skal ha mulighet til å drive friluftsliv som positiv aktivitet for helse og trivsel. Planene er også retningsgivende for en bærekraftig forvaltning av høstbart hjortevilt og innlandsfisk.
Planperiode: 2017-2028
Endringer i kommende planperiode:
Videreføres og evalueres frem til vedtak av regional plan for kultur, idrett og friluftsliv .
Formål:
Planen gir et felles styringsverktøy som sikrer tjenester som er relevant for alle, tilstrekkelig kompetanse og hensiktsmessig samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunene. Planen tar stilling til hvordan bibliotekene i Troms skal ivareta sin samfunnsrolle og hvordan fylkeskommunen og kommunene skal utvikle bibliotekene i fellesskap.
Pågående planprosesser etter plan- og bygningsloven
Regional plan for klimaomstilling
En regional plan med overordnet mål om å bidra til å bygge en robust region som er motstandsdyktig i forhold til klimaendringer og som samtidig legger til rette for utvikling av livskraftige samfunn. Planens ambisjon er å forbedre regionens kapasitet til å håndtere klimaendringene og hjelpe innbyggerne og samfunnet i regionen til bedre forståelse, forberedelse og håndtering av klimarisiko. Regional plan for klimaomstilling skal også bidra til å oppfylle nasjonale og internasjonale klimamål om klimagassreduksjon.
Regional plan for reindrift
Hovedformålet med planen er å komme frem til en langsiktig og helhetlig plan for en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig reindrift i Troms, der reindriftens arealer og næringens utviklingsbehov med basis i samisk kultur, tradisjon og sedvane sikres, samtidig som hensynet til reindriften veies opp mot andre samfunnsinteresser. Det pågående arbeidet med en regional plan for reindrift vil sluttføres med utgangspunkt i vedtatt planprogram fra år 2018. Det legges opp til at arealspørsmål knyttet til reindrift også vil inngå i den foreslåtte regionale planen for arealbruk.