Nyhetsbrev april 2024

Her kan du lese nyhetsbrevet for april

Temamøte med folkebibliotekene - Fribyforfatterordninga

På temamøtet 16. april 08.30 vil dere få høre om fribyforfatterordninga i Tromsø ved lokal koordinator Stine Fjeldsøe, og muligens blir det også et møte med en fribyforfatter. Bli med på møtet.

Velkommen til biblioteksjefmøte 10. og 11. april

Vi gleder oss til å møte de aller fleste av biblioteksjefene i fylket neste uke. Programmet finner dere her. Vi minner på at det vil bli bruk for pc på dag to og at dere gjerne kan bruke inngangen fra Mellomvegen.

Lesekultur for de minste

Husk påmeldingsfrist 5. april til Delekonferansen Lesekultur med de minste som skal være i Tromsø 23. -24. mai. Varmt velkommen både til deg som har mye på gang som kan læres bort, og til deg som har behov for å lære mer om de aller yngste bibliotekbrukerne. Ingvild Alfheim fra OsloMet gir oss inspirasjon med åpningsforedraget De yngste som lesere – litteraturen og leken.

Databehandleravtale for bibliotekkortet

Innen 1. juni må alle bibliotek som registrerer sine lånere i nasjonalt lånerregister signere databehandleravtale for bibliotekkortet.  Hvem skal du kontakte i kommunen? Hvilke avveininger må tas og hvilke dokumenter må fylles ut? Rogaland fylkesbibliotek inviterer til digitalt kurs 9. april, klokken 10-14. Mer informasjon og påmelding finner du her.

Studiet Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek

Det er nå åpnet for å søke seg til videreutdanningen Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek ved OsloMet. Søknadsfrist er 15. juni og det vil bli gitt mer informasjon om studiet på seminaret Forskningsbasert kunnskap i folkebibliotek 11. april

Blir kjent med produktene i Bibliotek24

Bibliotek24 inviterer til en webinarrekke der leverandørene av produktene som leveres presenterer disse.  Oversikt over datoer og tema.

Har du en formidler i magen?

Kulturfondstafetten 2024 trenger formidlere fra Troms. Målet er å skape leselyst, få kulturfondbøker ut til publikum og øke kompetansen på videoformidling i bibliotekene.

Oppdraget innebærer:

• Delta på et digitalt avsparksmøte med informasjon om prosjektet
  • Lese en tildelt bok kjøpt inn av Kulturrådets innkjøpsordning 2023/2024. Lesingen skjer på fritiden og honoreres med 1000 kr.
  • Skrive en kort bokbeskrivelse etter lesesørvis-metoden.
  • Delta på en workshop
  • Lage et uredigert videoopptak der du formidler boka. Opptaket kan du gjøre selv med mobil, eller få hjelp til å lage under workshopen.

Har du lyst til å delta? Meld deg på ved å fylle ut påmeldingsskjemaet innen tirsdag 30. april. Kontakt Ellen Berg Larsen hvis du ønsker mer informasjon.