Tøyveskebiblioteket trender i Troms

I tida framover kan mange barnehageforeldre i Troms raskt få tak i gode høytlesningsbøker fra biblioteket gjennom å ta med hjem et tøynett med bøker fra egen barnehage.

Tre barn og en voksen klipper snor - Klikk for stort bildeHøytidelig åpning med snorklipping i Lyngen bibliotek. Stine Maritsdatter/Lyngen bibliotek

Tilbudet er gjort tilgjengelig for hele landet gjennom prosjektet Formidlingskompetanse i Folkebibliotek, og det er Nordland og Trøndelag fylkesbibliotek som har utviklet konseptet. De lokale bibliotekene fyller bøker i forhåndsbestilte, flotte tøynett, og sender til barnehager som står for videreformidling og utlån til foreldre og barn. Og vips, så er kveldskosen reddet!

I Lyngen kommune skal det være tøyveskebibliotek i alle barnehagene, og varaordfører og kommunalsjef var med på høytidelig åpning i Lenangen i april. Har vanket det både snorklipping, taler og muffins. Tilbudet tas godt imot av både barn og voksne i Lyngen, og er et viktig tiltak for å spre leseglede i en stor kommune hvor mange ikke rekker til biblioteket i en travel småbarnshverdag.

Tøyveske med bilde og teksten Les med meg! - Klikk for stort bildeTøyveskene er flott utformet med bilde og teksten Les med meg!

Så langt har åtte kommuner i Troms ønsket seg Tøyveskebibliotek til barnehager i sin kommune, men det kan raskt bli flere. Har du spørsmål eller innspill, ta kontakt med Troms fylkesbibliotek ved rådgiver Ellen Berg Larsen.