Samenes nasjonaldag 2023

Bilde av de samiske flagget. Rødt, grønt, gult og blått - Klikk for stort bildeSamisk flagg Ingen

Samenes nasjonaldag 2023 har blitt behørig feiret i bibliotekene i Troms og Finnmark. Vi har laget en liten kavalkade fra bibliotekene som har meldt inn sin aktivitet til oss.

Samiske stedsnavn

I bibliotekene i Midt-Troms har det vært foredrag ved Lisa Monica Aslaksen fra UiT om samiske stedsnavn. Betyr de samiske navnene det samme som de norske? Og hvordan oppstod navnene? Stort engasjement og en hyggelig tilbakemelding fra forskeren i etterkant om at dette mest sannsynlig resulterer i et nytt forskningsprosjekt.

Lassokasting

Ibestad bibliotek har arrangert bålkaffe og glopinne samt lassokasting på en ny Ibestad-rein. Anne Kristiansen fortalte om barndomsminner fra møter med samene på Fjellhøyden. Og om lassoen ikke traff godt på ny-reinen i Ibestad kunne man ha tatt turen til Balsfjord og prøvd seg på lasso-kasting der i stedet. I Balsfjord bibliotek var det også mulighet for håndarbeid i samiske farger og en quiz om samisk språk, historie og kultur. I tillegg hadde de besøk av Ingjerd Tjelle og hennes Internatliv-foredrag, som var godt besøkt og med høyt engasjement. Harstad bibliotek har utvidet til en hel samisk måned, med blant annet lesestund, kurs i bekledning av kofte, filmvisning og en gjennomgang av den samiske historien i Harstad.

Digitale arrangement

Senja bibliotek har spilt inn et foredrag med lokalhistoriker Kåre Rauø om samisk tilflytting til Senja og Midt-Troms på 1700-tallet. Opptaket er åpent og tilgjengelig for alle. Innspillingen er støttet økonomisk av fylkesbiblioteket og blitt vist nesten 300 ganger i løpet av den tiden det har ligget ute. I tillegg har fylkesbiblioteket hatt Sigbjørn Skådens kåseri om Nils Aslak Välkeapää fra i fjor liggende ute, og da med den gledelige nyhet at boka Helsing frå Sameland er trykt opp på nytt og mulig å handle inn til bibliotekene. Bruk muligheten!

Internatliv

Troms og Finnmark fylkesbibliotek har i også støttet bokbussturne i Nord-Troms med Stina Fagertun og Catrine Pedersen som har hatt samisk fortellerstund. Fylkeskommunen har også støttet turne med Ingjerd Tjelle og hennes bok Internatliv på Tromsø og Balsfjord bibliotek samt Sør-Varanger, som også strømmet foredraget. Gamvik bibliotek melder at de viste det strømmede foredraget og hadde en fin samtale etterpå med kaker og kaffe. Det var et vidt spenn i tid og erfaring hvor den eldste som hadde bodd på internat var født 1939 og den yngste i 1971. Både ved Senter for nordlige folk, Kåfjord bibliotek, Harstad bibliotek, Tana bibliotek og Lebesby bibliotek ble foredraget vist, enten i sanntid eller i opptak.

Samisk bibliotektjeneste i Troms

Samisk bibliotektjeneste har tradisjonen tro holdt i alle arrangement og lagt ut fine bloggposter. Der har det også vært en merkbar økning i visninger på sidene i januar og februar, med godt over 12 000 (!) visninger i januar og nesten like mange i februar. Og båtene i hele fylket samt bussene i Finnmark har hatt hilsen fra bibliotekene med tips om bøker og arrangement.