Møt våre nye kolleger på fylkesbiblioteket

Portrett av Ellen Berg Larsen til venstre og Sigrid Stangnes til høyre. - Klikk for stort bilde Her finner dere en liten presentasjon av våre nye kolleger. Dette blir stas! Ellen til venstre og Sigrid til høyre.

Sigrid Stangnes starta opp som rådgiver ved Troms og Finnmark fylkesbibliotek fra 1. januar 2022. Sigrid skal i hovedsak lede prosjektet «Grenseløse muligheter, samarbeid gjennom nytt biblioteksystem» der man skal ha et samla innkjøp av biblioteksystem for bibliotek i fylket.

Hva slags faglig bakgrunn har du?
Jeg har en faglig bakgrunn både knytta til økonomi og til bibliotekfag. Jeg har også tatt lederutviklingsprogram for biblioteksjefer i folkebibliotek.

Hvor har du jobbet tidligere?
Jeg har jobba litt ulike steder. Sist var jeg biblioteksjef i Sørreisa folkebibliotek. Jeg har også jobba som bibliotekar i Senja bibliotek. Tidligere har jeg erfaring som prosjektleder på ulike prosjekt, og jeg har jobba som saksbehandler i Troms fylkeskommune i næringsavdelinga.

Hvilke forventninger har du til din nye arbeidsplass?
Jeg har tidligere samarbeida med fylkesbiblioteket og kjenner det som en organisasjon med mye kompetanse.

På hvilken måte ønsker du å bidra med din kompetanse og erfaring?
Jeg har erfaring med å jobbe i mindre bibliotek og tror det er en god erfaring å ha når jeg nå skal jobbe for å hjelpe folkebibliotekene. Jeg har også mye erfaring fra prosjektarbeid og tror det kan være verdifullt i arbeidet mitt.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?
Jeg har et hageprosjekt heime der jeg prøver å omgjøre ugressmark til kjøkkenhage.  Jeg prøver også å gå tur i marka flere ganger i uka. Ellers så leser jeg en del, strikker og syr litt.

Ellen Berg Larsen er bibliotekar med lang fartstid fra Tromsø bibliotek og byarkiv. Hun ble ansatt i januar 2022 som bibliotekfaglig rådgiver og skal i stor grad jobbe med litteratur. Litteraturstrategi for Nord-Norge, formidling, friby-ordningen og koordinatoransvar for DKS på litteraturfeltet er blant hennes ansvarsområder.

Hva slags faglig bakgrunn har du?
Jeg har bachelor i dokumentvitenskap fra UiT og en master fra OsloMet med bibliotekfaglig vinkling. Det er mye formidling i fagkretsen min, og jeg skrev en master med fokus på ungdom, lesing og helse.

Hvor har du jobbet tidligere?
Det meste av min arbeidskarriere har jeg vært tilknyttet Tromsø bibliotek. Der har jeg jobbet både med barn og ungdom og med voksne. Jeg har også hatt ansvar for lokalhistorisk samling noen år. I tillegg har jeg jobbet på skolebibliotek, så jeg har en ganske god peiling på hva som rører seg innenfor folke- og skolebibliotekene.

Hvilke forventninger har du til din nye arbeidsplass?
Jeg søker nye utfordringer, og det er jeg ganske sikker på at fylkesbiblioteket kan bidra med. Jeg håper både å lære mer og å kunne bruke min erfaring og min kunnskap til beste for andre.

På hvilken måte ønsker du å bidra med din kompetanse og erfaring?
Min bakgrunn fra folkebibliotek gjør nok at jeg kjenner feltet ganske godt. Jeg har også bred litteraturkunnskap og mye formidlingskunnskap i ryggsekken som jeg tror kommer godt med i oppgavene jeg skal inn i nå.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?
Jeg er en ihuga lesefantast, og liker også det rike kulturlivet i Tromsø. Hurra for at det åpnes opp igjen! Livet med hund gjør at det også blir en god det turer i skog og mark og fjell. Ellers holder jeg kroppen myk og føyelig på yogamatta.