Hvordan står det til med folkebibliotekene i Troms?

Vi har samla resultatene fra kartleggingsundersøkelsen som ble gjennomført i vinter.

Illustrasjonsbilde statistikk - Klikk for stort bilde

Kartlegging av aktivitetsnivå og ressursbehov i folkebibliotekene i Troms ble gjennomført som en spørreundersøkelse i tidsrommet november 2023-januar 2024 etter mal fra Innlandet fylkesbibliotek. Svarene fra undersøkelsen gir en god forståelse av forholdene  i fylket og et kunnskapsgrunnlag som fylkesbiblioteket og kommunene kan bruke for å synliggjøre bibliotekets utfordringer og muligheter. De fleste fylkesbibliotekene i Norge har gjennomført lignende kartlegging eller planlegger å gjøre det. Det er ønskelig at resultatet fra alle fylkene skal samles og Innlandet fylkesbibliotek har tatt på seg ansvaret å gjøre dette.

Det er mye positivt å hente ut av kartleggingen, mye er gjenkjennbart og en bekreftelse på det vi har ment er situasjonen i bibliotekene. Kartleggingen er også en grei måte å få en bedre forståelse av hvor “skoen trykker” og hvor bibliotekene ser at de har utviklingspotensial.

Alle de 21 kommunene i Troms har svart på undersøkelsen. Vi takker for det!

Her kan du lese kartleggingsrapporten (PDF, 4 MB)