Fylkesbiblioteket på bibliotekbesøk i Lyngen

Fylkesbiblioteket har vært på kasseringsraid i Lyngen for å klargjøre for endringer i forbindelse med prosjektet ConsoleSmashers.

bokstabler - Klikk for stort bildeHer er noen av bøkene som måtte vike for mer aktuell litteratur. Ine Torsvik/Lyngen bibliotek

Samlinga trengte en runde med kassering for å få bedre plass i hyllene og få fram det som er aktuelt. Det passa fint å gjøre dette i sammenheng med at biblioteket skal fornyes og gi bedre plass til de unge. Marit, Tone og Trine fra fylkesbiblioteket fikk en god mottakelse av biblioteksjef Ine og sammen ble vi enig om å gå igjennom faglitteratur, håndarbeid og skjønnlitteratur. Vi fikk gjort ganske mye på de timene vi hadde til rådighet, men det er fortsatt en del igjen. Kassering er som kjent et evig arbeid.

Bokhyller - Klikk for stort bildeDet ble god plass i hyllene Ine Torsvik/Lyngen bibliotek

I tillegg til kassering og nyttig fagprat, fikk vi  være med på et strategimøte med Kåfjord bibliotek om Bokbussen i Nord-Troms.  Vi ser at bussen gjøre en stor forskjell for barn og unge i de tre kommunene der den kjører.

ConsoleSmashers

ConsoleSmashers er et tilbud for barn og unge i Lyngen kommune som folkebiblioteket skal gjennomføre i samarbeid med Kåfjord Meta.
Biblioteket tilbyr spill av mange ulike slag, både digitalt og fysisk, og  vil jevnlig invitere til arrangement med både konkurranser, turneringer, workshops, kurs, og generelle spillekvelder. Disse arrangementene vil også ha ulike spill og gjøremål i fokus, så her skal det være noe for alle.  Målgruppen er unge i Lyngen kommune.

Se prosjektsøknaden (PDF, 115 kB)