Bransjetreff for litteraturmiljøet i Nord-Norge

Et sort-hvitt bilde med papirer, åpen bok, briller, penn og skrivemaskin. I midten er teksten "Bransjetreff for litteraturmiljøet i Nord-Norge". Logoene til Nordland fylkeskommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Norsk Forfattersentrum Nord-Norge, Nordnorsk forfatterlag og Litterær vår - Klikk for stort bildeDet er klart for det årlige bransjetreffet for litteraturmiljøet i Nord-Norge. Nærmere 40 forfattere og bibliotekansatte er påmeldte og kommer til Harstad 27. og 28. juni. Utvalgte deler av programmet strømmes til dere som ikke kan være der.

Spennende program – og deler av det strømmes

Nå er programmet for årets litterære bransjetreff klart, og vi kan by på tverrfaglig samtale, workshoper om aktuell tematikk for bibliotekansatte og forfattere, hyggelig sosialt samvær og litterære samtaler. Norsk bibliotekforening Nord deler ut Bibliotekprisen Nord-Norge med eget program, Norsk Forfattersentrum Nord-Norge arrangerer Litterær vår og det blir utdeling av to arbeidsstipend til forfattere bosatt i landsdelen.

Gratis inngang ved oppmøte på Harstad bibliotek, 27. og 28. juni.

Program for bransjetreffet

Utvalgte deler av programmet strømmes.

Viktige tiltak i litteraturstrategien

Litteraturstrategi for Nord-Norge 2017-2021 ble vedtatt i de nordnorske fylkestingene som del av Den nordnorske kulturavtalen. I 2021 ble strategien revidert, vedtatt og videreført for perioden 2022-2025. Strategien forvaltes av de nordnorske fylkesbibliotekene, og arbeidet ledes av Nordland i 2022-2023. Bransjetreffet og arbeidsstipendene er to av de årlige tiltakene i strategien. Nytt i år er at det deles ut to arbeidsstipend, ett av dem til en barne- og ungdomsbokforfatter.

Litteraturstrategi for Nord-Norge 2022-2025 (PDF, 499 kB)

Hvem får stipend?

Hele 38 forfattere søkte arbeidsstipend i år, og to forfattere som bor og skriver i landsdelen får begge 100 000 kroner til å arbeide videre med sine litterære prosjekter. Gå ikke glipp av stipendutdelingen tirsdag 28. juni kl. 11.30.