Bok- og kulturbussen fyller 20 år

Jubileumsmarkeringen var 22. april med presentasjon av ny dekor!

Bok- og kulturbussen har formidlet norsk og samisk litteratur, musikk, visuell kunst og kulturarv i Sør-Troms i 20 år, og er et viktig supplement til skolebibliotekene og det totale bibliotektilbudet i distriktene i samarbeid med folkebibliotekene i Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord, Tjeldsund og Várdobáiki samisk senter .

Den nye dekoren, som er designet av illustratør Frode Skaren (med kunstnernavnet Uglylogo), viser tydelig hva som er Bok- og kulturbussens virksomhet - å spre glede og utfordre fantasien.

Klikk for stort bilde

Alle kan låne fra Bok- og kulturbussen, men lånegruppen er primært barn og ungdom. Inni bussen er det tilgang til ulike medier, tips og veiledning om litteratur, og det tilbys også undervisning og kulturarrangementer.

Prosjektet «Bok- og kultur på hjul» som ble startet i 2002 var en viktig del av fylkeskommunens regionale kultursatsning. Bibliotekbussen ble en suksess, noe som ble trukket frem talen til fylkesråd Paul Dahlø året etter: «En dårlig nyhet er gjort om til en god nyhet: En nedlagt bokbuss er blitt til en kulturbuss full av kulturopplevelser.

Jubileumsfeiringen ble startet på Sandstrand oppvekstsenter i Tjeldsund kommune. Der tok de imot Bok- og kulturbussen med hurrarop og flagg i skolegården. Det er ikke alle forunt å få en så gledelig mottakelse. Ingen tvil om at vi er både verdsatt og ønsket – og vice versa.

Åpningstale v/Anne Gerd Lehn - Klikk for stort bildeÅpningstale v/Anne Gerd Lehn Melita Båfjord  Etter at det hadde vært åpningstale v/leder Anne Gerd Lehn, var det gratis is og rektor May Lill Kornbakk, fikk den ære å klippe over flaggborden på bussdøren og erklære jubileet som åpnet.

Inni bussen var det først minikonsert med Scene Nords cellist Runa Bergsmo. Hun hadde et lydhørt publikum, både når hun spilte klassisk kammermusikk, og når hun sang en av sine egne sanger om hva en kan gjøre når en blir sint- og vil hoppe til månen! Bursdagssang til Bok- og kulturbussen ble det også.

Forfatter Jan Tore Noreng tok barna med på en eventyrferd full av spenning og med prinser, prinsesser og frosker- alt som et eventyr skal inneholde. Barna diktet villig vekk, og var villige medforfattere.

Bok- og kulturbussen er lokalisert i Harstad, og er en av enhetene i Scene Nord.