Bibliobattles 2022

Spillrelaterte kuner med teksten Bibliobattles 2022 over. - Klikk for stort bildeLogo fra Bibliobattlessiden til Bibliogames.no.

14.-20. november er det Gameweek og Bibliobattles arrangeres i folkebibliotek i hele Norge. Bibliobattles koordineres nasjonalt av organisasjonen Bibliogames og er tidenes største byggekonkurranse i Minecraft med bibliotekene som arena.

I Troms og Finnmark er åtte spillbibliotek påmeldt og det er 70 deltakende bibliotek nasjonalt. Totalt er 2000 spillere i 11 fylker registrert. Ansatte ved Alta og Sør-Varanger bibliotek i Finnmark, og Senja og Tromsø bibliotek og byarkiv i Troms, er moderatorer under uka og hjelper til med gjennomføring sammen med andre bibliotek i Norge og Bibliogames.

Bibliobattles organiseres ved at deltakere i kommunene tilknyttes sitt lokale bibliotek og det spilles sammen individuelt eller som lag i Minecraft mot lag i andre kommuner. Lagene kan dannes med venner og familie, og det kan for eksempel dannes en byggeklubb som møtes på biblioteket etter skoletid. Alt fra én til fire spillere er lov. Biblioteket blir under Gameweek en stor kreativ byggeplass!

Det er tre byggetemaer i Bibliobattles 2022

• “Litteratur” hvor man kan bygge noe fra et kjent litterært univers som Harry Potter-slottet eller kjente ting beskrevet i litteratur fra Finnmark eller Troms,
  • “Spill og film” hvor man kan lage huset fra Det levende slottet eller Flåklypafjellet Anker
  • Bibliotek» hvor man kan kopiere sitt eget lokale bibliotek, eller bygge sitt drømmebibliotek.

Lørdag 19. november klokka 18.00 starter finalestreamen hvor dommere går gjennom de beste byggverkene fra hvert fylke og kårer nasjonale vinnere. Streamen vil bli ledet av de kjente Youtuberene og Minecraft-spillerne Robthesir og Broonstar, så se frem til god stemning og engasjement.

Vinnerene kjemper om pokaler innenfor ulike klasser, i tillegg til en spillpakke som gis til sitt nærmeste bibliotek!

Se den offisielle Bibliobattlesvideoen for 2022 av Bibliogames og Kjøllefjord folkebiblioteks video til Bibliobattles 2022 på Facebook laget i forbindelse med årets OD-dag.

Les mer om Bibliogames og Bibliobattles her.