–Vi har klare mål med vår deltakelse

Fylkesordfører Kristina Torbergsen deltar denne uka på Offshore Northern Seas 2024 i Stavanger, hvor Nord-Norge er sterkt representert med en egen stand, Xplore North.

– Vi har klare mål med vår deltakelse. For oss er det viktig å snakke med relevante aktører om flere grønne løsninger i nord og hvordan vi sammen kan bevare og utvikle arbeidsplasser i vårt fylke, forklarer fylkesordfører Torbergsen.

Xplore North

Den nordnorske standen «Xplore North» der de tre nordligste fylkeskommunene samarbeider med næringsliv og kommuner, representerer den største regionale standen på messen, noe som blir lagt merke til.

Kronprins Haakon besøkte standen Tirsdag og lot seg imponere av det store engasjementet i nord.

En gruppe mennesker snakker sammen i et messeområde. Foto.  - Klikk for stort bildeKronprins Haakon ble møtt på standen av fylkesordførerne i Finnmark, Hans-Jacob Bønå, fylkesordfører i Troms Kristina Torbergsen og fylkesrådsleder i Nordland Svein Magnar Eggesvik, samt leder for styringsgruppa til Xplore North Kjell Giæver, Arctic Energy Partners. Arctic Energy Partners.

– Jeg opplever stor optimisme og interesse for Norges viktigste møteplass for energisektoren og vi er veldig fornøyde med at så mange nordnorske bedrifter og aktører bruker tid og ressurser på å delta på energimessen, sier fylkesordfører i Finnmark og leder i Nordnorsk Petroleumsråd Hans-Jakob Bønå som viste frem standen til kronprinsen Tirsdags formiddag.

Knytter kontakter

For de nordnorske delegatene er energimessen en fin arena for å utvikle samarbeid og relasjoner til petroleumsmiljøene i inn og utland.

Erfaringene fra tidligere år viser at de nordnorske delegatene både gjør avtaler og knytter viktige kontakter gjennom uken i Stavanger.

Attraktiv landsdel

De nordnorske delegatene kan se frem til et tett program den kommende uken.

I dag tirsdag har Nordnorsk Petroleumsråd og Petro Arctic arrangert frokostseminar med tema «Energy transition in the Arctic».

To kvinner og to menn på en scene. Foto.  - Klikk for stort bildeFylkesordfører Kristina Torbergsen på scenen under forkostseminaret «Energy transition in the Arctic». Kjetil Helstad/Troms fylkeskommune.

Gjennom uken blir det foredrag på standen og en rekke møter med bedrifter og deltakere på messen.

Mange av de store energireservene ligger i nord; både olje, gass og de fornybare energiressursene. Det er derfor stor interesse for de aktivitetene som finner sted på den nordnorske standen gjennom hele uken.

Nordnorsk Petroleumsråd består av en politisk representant fra hver fylkeskommune og 11 kommuner fra de 3 fylkene, samt observatører fra universitet, leverandørindustri og petroleumsselskap.