Tromsøbrua er åpen - men kjør forsiktig

Mandag 19. august klokka 05.00 gjenåpna Tromsøbrua for alle kjøretøy utenom lastebiler og trekkvogner. Noe gjenstående arbeid gjør at fylkeskommunen ber bilistene om å kjøre rolig de første dagene.

Tromsøbrua er åpen - men med redusert hastighet. Lars Åke Andersen

Oppdatering 22.8.24: Tromsøbrua vil være åpen gjennom hele Rakettnatt-helga.

På grunn av Rakettnatt og arrangementer i Tromsø i helga, vil Tromsøbrua være åpen for personbiler, busser og utrykningskjøretøy fra torsdag morgen 22. august klokka 05.00 og gjennom hele helga. Les mer her.

Oppdatering 20.8.24: Tromsøbrua stenges for biltrafikk kl. 20:00

På grunn av siste rest av asfaltarbeid stenger brua for trafikk klokka 20.00 i dag og de neste dagene. Det vil bli nattestengt fram til 05.00.

Rutebusser kjører som normalt, det er også åpent for utrykningskjøretøy gjennom hele natta. Trafikkdirigenter står ved begge punkter der det jobbes for å holde farten nede forbi arbeiderne.

Arbeidet vil trolig være over fredag ved midnatt.

For oppdatert informasjon om arbeidet, sjekk Søk i kart | Vegvesen trafikk

Tromsøbrua har vært stengt i sommer på grunn av vedlikeholdsarbeid og reparasjon. Dette arbeidet går mot slutten og mandag kjørte de første bilene og bussene over.

Når brua åpnes for trafikk, vil det fremdeles gjenstå asfaltarbeider som skal gjennomføres noen netter framover.

– Vi ber innstendig trafikantene om å være ekstra varsomme og ta hensyn til at brua vil mangle midtlinje, og at det vil være noen harde kanter som kommer brått på, sier avdelingsleder Øyvind Strømseth i fylkeskommunen.

Av hensyn til trafikksikkerheten vil fartsgrensa midlertidig bli satt ned til 40 km/t. Siden brua har smale kjørefelt vil tungtrafikken måtte vente noen dager med å få kjøre over. Dette gjelder lastebiler, trailere og vogntog. Disse kan kjøre via Tromsøysundtunnelen.