Selvmordsforebygging i skolen

Alle videregående skoler i Troms tilbys nå selvmordsforebyggende kurs. –Kursene gjør det lettere å stille de vanskelige spørsmålene, sier miljøveileder Christina Folgerø.

Selvportrett av en kvinne i sort jakke.  - Klikk for stort bildeChristina Folgerø, miljøveileder ved Ishavsbyen videregående skole. Privat.

Christina Folgerø er ansatt ved Ishavsbyen videregående skole, og er en av de ansatte som har gjennomgått kurset i regi av fylkeskommunen.

Hun beskriver kurset på lik linje som et førstehjelpskurs, man må hele tiden friske opp kunnskapen og holde seg oppdatert.

– Når man står i en krevende situasjon, kan man ikke tenke – man må bare gjøre. Jeg ser på det som et godt faglig påfyll i en travel hverdag. Det samler også kollegiet på en god måte, og skaper en trygg arena der vi sammen kan snakke om temaet.

Psykisk uhelse blant unge

Ved Ishavsbyen videregående skole har de valgt å tilby kurset ikke bare til det pedagogiske personalet, men absolutt alle ansatte.

– Vi vet at mange unge sliter med psykisk helseutfordringer og vi ser at skolen ofte er en arena mange føler seg trygg og søker støtte i hverdagen. Ved at alle får gjennomført samme kurs settes fokus på temaet, og vi kan sammen i kollegiet snakke om verktøyene, forklarer miljøveileder Christina Folgerø.

Hun forteller videre at kursene gjør det lettere å stille de vanskelige spørsmålene.

Vi må tørre å spørre direkte om en person går med tanker om å ta sitt eget liv.

En del av folkehelseprogrammet

Kurset, som tilbys alle ansatte i den videregående skolen i Troms, er en del av Program for folkehelsearbeid i kommunene, hvor Troms har vært programfylke 2019.

Det selvmordsforebyggende kurset gjennomføres av VIVAT – kompetansesenter for selvmordsforebygging, og er gratis for skolene å gjennomføre.