Samarbeider om rullestol på buss

Onsdag kunne alle som ønsket entre bussen i rullestol. Troms fylkeskommune vil i lag med Tide Buss og Norges Handikapforbund legge til rette for at flere med funksjonsnedsettelser kjører kollektivt.

Lokallagsleder i Norges Handikapforbund, Geirmund Dalen får demonstrert heisen som brukes på distriktsbussene av sjåfør Mohamed Hassan. Kurt Bones hos Troms fylkeskommune (til venstre) og Magnar Nilssen fra Tide følger med. Lars Åke Andersen

– Er det slik på alle distriktsbussene, det visste jeg ikke, spør en undrende besøkende.

Onsdag kunne alle som ønsket prøve å entre bussen i Tromsø i rullestol. For mange med funksjonsnedsettelser kan det å reise kollektivt ha en høy terskel. Det ønsker Norges Handikapforbund, Tide og Troms fylkeskommune å gjøre noe med.

Utenfor «Hjelpemiddelmesse i Tromsø» i Tromsøhallen onsdag 29. mai var en bybuss og en distriktsbuss tilgjengelig for alle som ønsket å prøve å rulle om bord. Alle busser skal ha et system for ombordstigning med rullestol, enten det er en lem eller en heis, som distriktsbussene har.

Ønsker at flere skal ta buss

Idar Pedersen har selv bakgrunn som bussjåfør i Tromsø. Men på grunn av sykdom er han avhengig av rullestol.

– Som tidligere sjåfør og som rullestolbruker har jeg sett begge sider. Men jeg prøver å ta bussen så ofte jeg kan, og ønsker at flere skal gjøre det samme, sier Pedersen.

Pedersen er styremedlem i Norges Handikapforbund i Tromsø som ønsker en større bevissthet på det å kjøre kollektivt med utfordringer.

– Mange er ikke klar over at bussene er tilrettelagt med heis eller lem, og mange velger det bort på grunn av usikkerhet. Vi ønsker derfor å skape en aktivitet for å vise at det er mulig å ta bussen, og gi trygghet i å stige om bord, feste stolen og forlate bussen igjen, sier Pedersen.

Idar Pedersen får hjelp av personalleder hos Tide, Rashid Guled, til å komme seg om bord på bussen i rullestol.

Ønsker forberedte sjåfører

Handikapforbundet ønsker altså å vise at det er mulig å ta buss for personer med funksjonsnedsettelser, både for å gi brukerne bedre selvtillit på det og for at sjåførene skal være mer forberedt når det kommer noen i rullestol.

En undersøkelse hos medlemmene viste at mange ikke kjørte kollektiv når de skulle ut og reise.

– Det er nyttig å være til stede her og få tilbakemeldinger fra brukerne og fra handikapforbundet. Det skal ikke være slik at rullestolbrukere skal kvie seg til å ta bussen, sier assisterende avdelingsleder Kurt Bones hos Troms fylkeskommune.

Bones sier at  det er viktig å legge vekt på kompetansen hos sjåførene og at fylkeskommunen skal se om det er mulig å legge inn en varsling i appen, slik at sjåføren er forberedt til å ta imot en rullestolbruker som ønsker å ta bussen.

En del av opplæringa

Magnar Nilssen er områdeleder i Tide Buss. Han understreker at det er en del av opplæringa til sjåførene å håndtere rullestoler og at alle bussene skal ha utstyr for dette. Bybussene har en manuell lem som legges ut på fortauet, mens distriktsbussene har en egen heis.

Nilssen understreker at alle skal føle at bussen er for dem og at sjåførene skal være på tilbudssiden og hjelpe til.

– Det å bruke utstyret er viktig for oss og noe vi øver på. Det er bra at vi er invitert til messa og får treffe både brukere, NAV-ansatte og produsenter av hjelpemidler, sier Nilssen.

I bussene er det ulike festeordninger som brukes når en rullestol skal sikres. Sjåførene skal kjenne til disse og hjelper med å feste nødvendige belter.

Ikke tatt buss siden 1963

– Barrieren har vært for stor til å ta bussen for mange av medlemmene våre, sier lokallagsleder i Norges Handikapforbund, Geirmund Dalen. Han sitter i rullestol på grunn av senskader etter polio.

Dalen sitter igjen med et godt inntrykk fra messa. Mange folk har vært innom og fått prøve ombordstigning med ramp og heis. Han mener det gode samarbeidet også må fortsette.

– Det ga i alle fall meg litt mer selvtillit å ta buss. Nå vet jeg litt mer hva jeg skal gjøre, hvordan kommunisere med sjåføren og hvordan påstigning og avstigning gjøres.

– Jeg har ikke tatt bussen siden 1963, men nå har jeg fått lyst til å prøve, avslutter Dalen.