Samferdselssjef Bjørn Kavli
Lars Åke Andersen
Torsdag 01.11.2024 arrangerte Troms fylkeskommune sammen med ansvarlig konsulent Marstrand AS en gjennomgang av kvalitetssikringsrapportene (KS1) for konseptvalgsutredningene (KVU) KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen. Konklusjonen i kvalitetssikringsrapporten er at Statens vegvesen og Jernbanedirektoratets utredninger har vesentlige mangler og at ingen av konseptene anbefales blant annet som følge av manglende samfunnsøkonomisk nytte.
Forsvar og beredskap ikke ivaretatt
I kvalitetssikringen av konseptvalgsutredningene slås det blant annet fast at hensynet til den endrede geopolitiske situasjonen og det skjerpede behovet for økt forsvarsevne, beredskap og samfunnssikkerhetstiltak ikke er ivaretatt godt nok, der Forsvarets behov etter NATO-utvidelsen er for usikre til å kunne legges til grunn for konseptvalg. Dette er til tross for at det ble gitt leveringsutsettelser til fagetatene for at dette skulle på plass, der denne utsettelsen igjen førte til at prosjektene ikke ble vurdert for prioritet i siste Nasjonal transportplan.
Samferdselssjef i Troms, Bjørn Kavli er skuffet over prosessen:
– Det er svært uheldig at vi har brukt masse tid på nok en utredning. Vi har tilstrekkelig kontroll på transportnettet i fylket og vet hvilke behov som finnes. Resultatet er at vi har brukt mye tid og ressurser på det som nå fremstår som en unødvendig utredning, og vi har mistet muligheten til å få prosjektene med i Nasjonal transportplan, vedtatt nå i sommer.
– Nå trenger vi ikke flere utredninger, vi trenger nasjonal gjennomføringsvilje. Det klareste eksempelet på dette er den nye forbindelsen mellom Tromsø og Indre Troms over Malangen.
Bjørn H. Kavli, samferdselssjef i Troms
Malangsforbindelse med positiv samfunnsøkonomi
Malangsforbindelsen som faktisk har positiv samfunnsøkonomi, vil gi en innkorting av reisetid mellom Tromsø og Indre Troms med i underkant av én time. Forbindelsen ble anbefalt realisert allerede i 2021 som en del av KVU innfarter til Tromsø, men som følge av at denne KVUen ble besluttet å innlemmes i KVU for Transportløsninger i Nord-Norge, så har framdriften stått i ro i 4 år.
– Nå er anbefalingen ytterligere utredninger i stedet for en beslutning om å komme i gang med forprosjektet, sier Kavli.
Trinnvis realisering av jernbane i Troms
Kavli mener at det er positivt at en endelig har fått på plass en prislapp på Narvik – Bardufoss på 50 mrd. kroner.
– Det er overkommelig, selv om det sikkert er mulig å prisoptimalisere også dette. Banen må ses i sammenheng med realiseringen av Malangsforbindelsen. Realisering av disse to prosjektene vil utgjøre en såkalt game-changer hva angår transport av folk og varer i og gjennom fylket, sier Kavli.
Kavli sier at det fra fylkeskommunens side framstår som opplagt at hensynet til landets forsvarsevne, til beredskap og samfunnssikkerhet burde veie opp for negative samfunnsøkonomiske beregninger.
– I utredningene legger en opp til at vi ikke skal gjøre noe fordi det koster. Alternativet kan fort vise seg å være langt mer kostbart. Det blir som en brannforsikring – det koster litt å ha den, men skulle det brenne, så vil den utgjøre den store forskjellen. I tillegg vil prosjektene gi positive effekter i form av sammenkobling av bo- og arbeidsmarkedsregioner, økt trafikksikkerhet og gi grunnlag for ny næringsvirksomhet.
– Om en ønsker reelt innhold til en Nordområdepolitikk, til at en satser i nord – omtalt av ulike regjeringer som Norges mest strategisk viktige område, så må disse tiltakene øverst opp på lista, avslutter Kavli.
På kvelden mandag 4. november arrangerer Troms fylkeskommunes Arktisk jernbaneforum sammen med Tromsøregionen IPR et folkemøte om Nord-Norgebanen på Storgata Camping. Målet er å orientere om status for prosjektet, inkludert å gjennomgå den siste rapporten, og skape en inkluderende arena for det store engasjementet for saken.
Til arrangementet vil både ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen og fylkesordfører i Troms, Kristina Torbergsen delta, i tillegg til Norsk bane som vil stå for den faglige gjennomgangen av KVUens kvalitetssikringsrapport. Det legges videre opp til åpen mikrofon, slik at alle som har en mening om saken skal kunne bli hørt. Mer informasjon om arrangementet kan du finne her: https://fb.me/e/1OgpEEjRt