Leiv har kjørt buss i 50 år

Mandag 16. september har Leiv Pedersen kjørt buss i 50 år. Det ble markert med kake og store smil.

Leiv Pedersen, bussjåfør.  - Klikk for stort bildeLeiv Pedersen har kjørt buss med godt humør i Tromsø i 50 år. Lars Åke Andersen

– Dette er en rekord som blir vanskelig, om ikke umulig, å slå, sa områdeleder i Tide Buss, Magnar Nilssen da han ønska velkommen til feiring av jubilanten.

Siden 1974 har Leiv Pedersen kjørt buss i Tromsø, i nesten like mange år den samme linja mellom Oldervika og byen.

Selv var Leiv et stort smil da han fikk kake og oppmerksomhet på dagen.

– Det har vært veldig hyggelig i dag, over all forventing. Jeg hadde ikke drømt om så mye stas. At kolleger, fylkeskommunen, avisa og alle som bryr kom hit var veldig hyggelig, sier Leiv.

Ansiktet utad

Samferdselssjef Bjørn Kavli i Troms fylkeskommune gratulerte med dagen.

– Kollektivtrafikken er et utrolig viktig samfunnsoppdrag, og bussjåførene er en viktig del i å få dette til å gå rundt. Det er dere sjåfører som er ansiktet utad, dere som tar imot passasjerene og bringer de trygt fram, og dere som får både kjeft og ros, sa Kavli og overrakte en bukett blomster og en stor takk for innsatsen fra Svipper og fylkeskommunen.

Leiv selv trekker fram at det har vært fine år som sjåfør, og ei stor utvikling i kvaliteten på bussene.

– Før var bussene tungvinte å kjøre, og de tok seg dårlig fram på vinterføre. Nå er det mer moderne busser med god framkommelighet. Det er mye bedre dekk som gir mindre behov for å ta på kjettinger om vinteren.

– Nå kan jeg faktisk trykke på en knapp inni bussen, så legger kjettinger seg på automatisk, sier han.

Bjørn Kavli overrakte blomster på vegne av Troms fylkeskommune og Svipper.

15 kroner timen

Magnar Nilssen hadde vært i arkivene og funnet at Leiv hadde 15 kroner timen da han startet som sjåfør, og at månedslønna lå på 3044 kroner i 1974.

– Vi kjenner deg som en solid mann i en solid gjeng med stor yrkesstolthet – og vi som arbeidsgiver er også veldig stolt i dag, sa Nilssen da han ønska velkommen til kakefest i kantina på Gimle.

Leiv Pedersen begynte arbeidslivet i fiskemottaket i Oldervika, men arbeidet var sesongavhengig, og da han fikk sjansen som 24-åring ble det bussen som ble hans yrke resten av karrieren.

Når han blir 75 år i juni neste år mister han kjøreseddelen og må slutte med passasjerkjøring. Men om helsa og lysten holder tenker han å kjøre lastebil eller noe annet likevel.

Siden Leiv kjører fast linje 450 til Oldervika, har han blitt godt kjent med folkene langs ruta. Det er mange som vil prate og noen har han også blitt venner med. Han trekker humoristisk fram at mange av de han kjørte som barn nå er blitt besteforeldre.

Leiv har hatt en god rettesnor bak rattet.

–Tar du imot passasjerene med et smil, så får du smil tilbake, avslutter Leiv Pedersen, etter femti år bak bussrattet.

Leiv fikk kake med påskriften "50 år bak rattet! Takk for jobben!