«Kunst langs vei»

Vi søker kunstnere til vår nye mulighetsstudie «Kunst langs vei». Er du interessert i å delta? Send oss en søknad innen 15. september.

Gul lastebil ved et tunnelinnslag. Foto.  - Klikk for stort bildeSamferdselsetaten og Plan- og kulturetaten søker nå etter kunstnere som vil delta i mulighetsstudien «Kunst langs vei». Sophia Charlotte Hahn/Troms fylkeskommune.

Som veieier mener vi at kunst som en del av veinettet kan være en god stedsmarkør og virke identitetsforsterkende.

Fylkeskommunen skal drive helhetlig samfunnsutvikling gjennom å blant annet tilby tjenester og legge til rette for tiltak som bidrar til stedsutvikling og identitetsbygging. Gjennom våre ansvarsområder skal vi oppfylle vårt oppdrag for positiv nærings- og samfunnsutvikling.

Vi vil dermed bruke erfaringene og resultatene fra mulighetsstudien «Kunst langs vei» i arbeidet med å utarbeide retningslinjer for kunst i tilknytning til våre framtidige samferdselsprosjekter.

Hvem kan søke?

Vi ønsker å høre fra kunstnere som jobber med ulike uttrykk, teknikker og formater. Vi oppfordrer både nyutdannede og erfarne kunstnere i alle aldre, med ulike bakgrunn og perspektiver til å søke om å delta i mulighetsstudien «Kunst langs vei».

Arkitekter, landskapsarkitekter og designere som jobber på tvers av fagfelt, for eksempel kunst og arkitektur, kan også søke.

To prosjektfaser

Tre kunstnere vil bli valgt ut til å lage utkast til utforming av tunnelportalene og området rundt portalene, for tunnelene Langnes, Hansjordnes og Breivika i Tromsø.

Skissene skal ikke være ferdigutviklede kunstverk. Kunstnere som ønskes med videre i prosessen vil få beskjed om dette i uke 40, og bli invitert til et informasjons- og dialogmøte i Tromsø.

Kunstner Arnold Johansen er engasjert som kunstkonsulent, og vil ha ansvar for kunstfaglig oppfølging av kunstnerne som blir invitert til å delta.

I løpet av høsten 2024 vil legge til rette for et videre samarbeid mellom utvalgte kunstnere og Samferdselsetaten.

Honorar for deltakelse i del 1 av mulighetsstudien, inkludert skisseforslag som skal leveres i januar 2025 er på 40 000 kroner.

I januar 2025 vil prosjektgruppen velge ut 3 forslag som skal utvikles videre, med innleveringsfrist 1.mars 2025. Honorar for del 2 i mulighetsstudien er kr 20 000.

Hvordan søke?

Vi ønsker i denne omgang ingen konkrete ideer eller skisser på mulige kunstneriske løsninger.
Vi ber kunstnere som er interessert i å delta i mulighetsstudien «Kunst langs vei» om å sende inn en samlet PDF-fil med:

1.  Motivasjonsbrev

2.  Presentasjon av tidligere arbeid og prosjekter

3.  CV inkludert kontaktinformasjon

Materialet skal være på maksimum 15 A4-sider alt inkludert (motivasjonsbrev, visuell dokumentasjon, CV). Maks størrelse på PDF er 10 MB.

Søknaden merkes «Kunst langs vei» og sendes inn via eDialog.

Gå til eDialog her

Søknadsfrist: 15.september 2024

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med Jasmina Bosnjak på jasmina.bosnjak@tromsfylke.no hvis du har spørsmål.

Prosjektgruppe

Arnold Johansen, kunstkonsulent

Anniken Romuld, arkitekt, Seksjon for byutvikling, Byplan, Tromsø kommune

Arild Olsen, tunnelforvalter, Teknisk seksjon, avd. Infrastruktur, Samferdselsetaten, Troms fylkeskommune

Jasmina Bosnjak, prosjektleder, rådgiver, avd. Kunst – og kulturutvikling, Plan- og kulturetaten, Troms fylkeskommune

Prosjektet er støttet av Troms Holding AS.