Krever bred satsning på utvikling av transportinfrastruktur

Fylkestinget ber Regjering og Storting om å prioritere hensynet til forsvar, beredskap og samfunnssikkerhet i sitt høringsinnspill til KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen. 

Det hele vedtaket til fylkestinget i Troms lyder som følger:

  1. Troms fylkeskommune har behandlet fylkeskommunens innspill til KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen. Både vedtak og saksfremlegg i utgjør Troms fylkeskommunes høringsuttalelse i saken. 
  2. Troms fylkeskommune er sterkt kritisk til transportvirksomhetenes leveranser KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen da disse ikke svarer på utfordringsbildet, der metoder som er benyttet fremstår mangelfulle, og der transportvirksomhetene unnlater å anbefale viktig utvikling av transportsystemet i fylket og landsdelen tross beviselige behov og kritiske omstendigheter. 
  3. Troms fylkeskommune er kritisk til at transportvirksomhetene har gått bort fra statens prosjektstyringsmodell og KVU-metodikken. De fremlagte konseptene svarer ikke ut de definerte målsettingene. Tiltakspakken fremstår som en uforpliktende og mangelfull ønskeliste på enkelttiltak, og svarer dermed ikke på oppdraget og behovene i nord. 
  4. Troms fylkeskommune ber samferdselsdepartementet sørge for at KS1 på begge konseptvalgutredningene leveres i god tid før Stortingets behandling av Nasjonal transportplan slik at KVUene reelt sett kan legges til grunn for NTP-behandlingen, i tråd med bestillingen. 
  5. Troms fylkeskommune ber Regjering og Storting om å prioritere hensynet til Forsvar, beredskap og samfunnssikkerhet i Norges viktigste strategiske område og igangsette en sterk, langvarig og bred satsing på utvikling av transportinfrastruktur i Troms og i NordNorge. En slik opptrappingsplan for utbygging av transportinfrastruktur må sikre et robust og bærekraftig transportsystem på tvers av alle transportformer, skape nye omkjøringsmuligheter, knytte landet bedre sammen internt og med allierte naboland Finland og Sverige. 
  6. Troms og Finnmark har en svært strategisk posisjon mot Barentshavet og Svalbard med Svalbardsonen. Norges sjøareal er seks ganger større enn landarealet, og størstedelen av dette ligger i det vi definerer som Nordområdene. Norsk suverenitetshevdelse betinger tilstedeværelse og bofast sysselsetting, og dette aspektet er viktigere enn noen gang. Det forventes at anbefalinger fra både Totalberedskapskommisjonens og Forsvarskommisjonen følges opp med tiltak som inkluderer strategisk viktige havnetiltak og samferdselsinvesteringer. 
  7. Troms fylkeskommune ber Regjeringen om å straks følge opp Stortingsvedtak fra 20.04.2021: «Stortinget ber regjeringa setje i gang arbeidet med å realisere Nord-Norgebana». Første utbyggingstrinn bør være mellom Ofotbanen (Narvikområdet) via Setermoen til Balsfjord. Neste trinn vil være tilknytning til Tromsø, Skibotn (med framtidig forbindelse til Finland), og gjennom Finnmark via Alta. Fylkestinget vil poengtere viktigheten av at det bygges dobbeltspor på Ofotbanen (NarvikKiruna)for å øke kapasiteten på denne. Jernbane mellom Skibotn og Kolari i Finland har fått en enda større betydning og viktighet etter utvidelsen av NATO til også å gjelde våre naboland. 
  8. Transportetatene har ikke tatt tilstrekkelig hensyn til sikkerhet og beredskap. Vi må tenke strategisk og bygge inn en sterk beredskap og helhet for Nord-Norge. NATOS utvidelse og den nye sikkerhetssituasjonen gjør at vi må se det nordlige Norden som en helhetlig region hvor sikkerhetstenkning, beredskap og transportinfrastruktur må synkroniseres i mye større grad. Nasjonal forståelse og medeierskap i samarbeidet mellom våre nærmeste naboer vil 4 være avgjørende for å lykkes med felles prioriteringer og samhandling. 
  9. Troms fylkeskommune ber Regjering og Storting prioritere ny innfartsveg til Tromsø over Malangen til Midt-Troms og Ullsfjordforbindelsen mellom Tromsø og Nord-Troms. Dette er vegprosjekter som vil knytte Troms tettere sammen, bedre omkjøringsmuligheter og korte ned reisevei for både innbyggere og næringsliv. 
  10. Troms fylkesting viser til fylkesvegløftet i Troms der det tas ekstraordinært løft for fylkesveg. Fylkesvegløftet i Troms bør være nasjonal modell for oppgradering av fylkesveg. Fylkestinget ber regjeringen prioritere statlige midler til fylkesvegløftet i tråd med Hurdalplattformens lovnad om utarbeidelse av en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveger i samarbeid med fylkeskommunene.

Se alle dokumenter i sak 27/23 - Nord-Norge frem mot 2060: Troms fylkeskommunes innspill til KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen her