Inviterer til den første «Utsyn Troms»-konferansen

Troms fylkeskommune inviterer denne uken til den aller første «Utsyn Troms»-konferansen, en møteplass for å dele erfaringer og idéer om hvordan Troms fylke kan utvikles videre.

Dronefoto av snøkledd sentrum med et høyt hotell i midten. - Klikk for stort bildeKonferansen avholdes på The Edge Tromsø. Vican/Utsyn Troms

Konferansen, som går av stabelen 19.–20. september 2024 i Tromsø, samler politikere, næringsliv, kulturaktører og andre samfunnsaktører fra hele fylket.

«De gode eksemplene»

Denne første «Utsyn Troms»-konferansen vil ha fokus på «de gode eksemplene» fra hele Troms – som kan inspirere og vise vei for hvordan Troms blir i framtida. Gjennom presentasjoner, paneldiskusjoner og innlegg fra ulike bransjer og aktører vil deltakere få innblikk i prosjekter som kan inspirere til videre utvikling. Blant annet skal det diskuteres hvordan forsvarsinvesteringer i nord kan skape nye muligheter, og hvordan reiselivet kan bidra til bærekraftig vekst frem mot 2030.

Se her for program og informasjon om påmelding (vican.no)

Arena for samfunnsdialog

Utsyn Troms er fylkeskommunens viktigste verktøy for samfunnsdialog. Målet er å styrke samarbeidet mellom kommuner, næringsliv og statlige aktører for å løfte Troms som region. Prosjektet bygger videre på erfaringene fra webinar-serien Utsyn Nord, som ble etablert under pandemien. Med Utsyn Troms er konseptet videreutviklet til også å inkludere fysiske møteplasser.

Et variert program

Over to dager vil deltakerne få høre fra et bredt spekter av stemmer – fra politikere på stortingsbenken til lokale festivalarrangører og representanter fra Forsvaret. Fylkets næringsliv og kultursektor er også godt representert, med diskusjoner om rekruttering, kollektivtrafikk og kraftutbygging.

Konferansen retter seg mot politikere og ansatte i kommuner, næringsaktører, statsetater og kultursektoren. Er du interessert i å være med å forme fremtidens Troms? Da er dette en gyllen mulighet til å delta i viktige samtaler om fylkets vei videre.