Innspill til forslag om nytt inntektssystem

- Kommuneopplegget legger opp til nullvekst for Troms i 2025. Ved tillegg av usikre effekter, kan det også slå negativt ut for Troms. Det sa fylkesordfører Kristina Torbergsen i sitt innlegg under høringen om det nye inntektssystemet. Les hele innlegget, og alle innspillene, her.

Innlegg høring om inntektssystemet

Gode kommunalkomite

Troms har demografiske utfordringer og mangel på arbeidskraft. Dette krever at politikken benyttes aktivt for å motvirke og styrke region. Denne utviklingen har vært over tid, men de siste årenes hendelser har tilført en sikkerhetspolitisk dimensjon til situasjon. Troms grenser til begge de nye NATO-landene.

Den fylkeskommunale økonomien må styres

Kommuneopplegget legger opp til nullvekst for Troms i 2025. Når man summerer opp demografikostnadene, og trekker fra de ca. 8 millionene som følger av feil i kriteriet vedlikeholdsbehov fylkesvei, så ser det ut som Troms vil få svekket økonomi i 2025. Dette i tillegg til usikre effekter som kan ligge i at man reduserer betydningen av kostnadsnøkkelen reiseavstand i tannhelse, det kan også slå negativt ut for Troms.

Troms vil understreke at det er viktig å ha et bedre økonomisk opplegg rundt det grønne skiftet slik at det er forsvarlig og mulig å elektrifisere kollektiv. Nettet er nærmest, og det krever eksempelvis store anleggsbidrag for å fremføre nok kraft til elektrifisering. Dette kommer på toppen av underfinansiering av innfasing av nullutslippsfartøy. Troms frykter kostnadene flyttes over på passasjerene og det blir kutt i ruter og attraktivitet for innbyggerne.

Fylkesveienes vedlikeholdsetterslep øker og jeg vil benytte anledningen til å be komiteen å se NTP og budsjettet i sammenheng.

Det er også verdt å nevne at fullføringsreformen må fullfinansiering. Stor ankomst av ukrainske flyktninger i kombinasjon av nye rettigheter, skaper press på den fylkeskommunale driften da det er underfinansiert i dag.

Tiltakssonen

Troms har syv kommuner i tiltakssonen. Finnmarkskommunene har dobbelt så stort innbyggertilskudd. Troms krever at Troms-kommunene i tiltakssonen likebehandles med Finnmarkskommunene. Det må bo folk mellom Tromsø og Finnmark. Det er skuffende at dette ikke er imøtekommet i nytt inntektssystem.

Samiske kommuner

Troms har tre kommuner i samisk forvaltningsområde som har betydelige merkostnader til å tospråklige tjenester. KS rapport fra februar 2024 dokumenterer merkostnadene. Dette må kompenseres.

Forsvarskommuner

Jeg har også – i kraft av å lede Forsvarsforum Nord – satt i gang et arbeid som skal få et klarere lys på utfordringene som forsvarskommunene i Nord har, som følge av forsvarets aktiviteter.  Kommunene skal bidra til å gjennomføre reguleringsplaner, bygge boliger og levere utdanning og helsetjenester til de som tjenestegjør i Forsvaret. I den anledning vil jeg ettersende, på vegne av FFN, et notat til komiteen som klargjør dilemmaer og problemstillinger som ikke fanges opp av inntektssystemet.  Det er bra å få forsvarsinstallasjoner i sin kommune, men disse bruker areal, tjenester og de etterlater få inntekter. De betaler for eksempel ikke eiendomsskatt.

Et symbol på denne problematikken er innpendling av forsvars-ansatte som skulle, eller kunne, ha meldt flytting. Dette gjør at kommunene taper overføringene, men utgiftene som påføres kommunen er der like fullt. FFN skal ha møte 31.5 det vil bli oversendt notat fra dette møtet til komiteen.

Avslutnings vil jeg vise til den nylig fremlagte EØS-utredning som peker på spennende muligheter for redusert arbeidsgiveravgift i Bodø og Tromsø.

Takk for oppmerksomheten!