Bevilget penger til Saga skianlegg

Et enstemmig fylkesting har bevilget 3 millioner kroner i støtte til Nordreisa Idrettslag. Pengene skal gå til oppgradering av Saga skianlegg på Storslett.

En kvinne står på en talerstol. Foto.  - Klikk for stort bildeLeder for hovedutvalg for kompetanse, Cecilie Mathisen (H) på talerstolen under behandling av saken. Hanne Lille/Troms fylkeskommune.

Nordreisa Idrettslag, Ski- og skiskyting har over flere år arbeidet med en utviklingsplan for Saga skianlegg.

Laget ønsker som en profesjonell aktør å utvikle anlegget for å være attraktiv i rekruttering til idretten lokalt og regionalt, og som et godt vertskap for Nordnorsk skilinje (NNS) ved Nord-Troms videregående skole.

Fylkestingets vedtak

1. Troms fylkeskommune imøtekommer søknaden fra Nordreisa Idrettslag, Ski- og skiskyting ved å gi følgende økonomiske støtte: Engangsbevilgning i 2023/2024, 3 millioner kroner
  2. Årlig leieavtale i 12 år kr 420.000 til dekning av kostnader for lån, 3,65 mill. kroner. Midler til engangsbevilgning, 3 mill. kroner finansieres ved bruk av fylkeskommunens disposisjonsfond.
  3. Midler til løpende leieavtale i 12 år med årlig kostand kr. 420. 000,- gis som rammeøkning til Kompetanseetaten i økonomiplanperioder fram til 2036.
  4. Det settes som vilkår for fylkeskommunens støtte at vilkårene fastsatt av Miljødirektoratet i brev av 20.11.2020 (ref. 2013/2607) til Nordreisa kommune gjeldende Saga statlig sikrede friluftsområde, er oppfylt før oppgradering av Saga skianlegg gjennomføres. I tillegg må eventuelle søknader om spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet være godkjent av Troms fylkeskommune.

Se alle dokumenter i saken her