Aksjonerte i Tromsø: – Nå må folk ta refleksene i bruk

Det går mot mørkere tider, og da må vi alle finne fram refleksen slik at vi blir sett i trafikken. Troms fylkeskommune deltok i dag med Trygg Trafikk og andre for å øke bevisstheten rundt refleksbruk.

Hilde Grimstad og Roald Nyrum delte ut reflekser ved Tromsdalen kirke torsdag. Helga Anette Melhus, Trygg Trafikk

Sammen med Bufetat, Fosterhjemstjenesten Nord-Norge og Trygg Trafikk, markerte fylkeskommunen dagen med å informere om viktigheten av å bruke refleks og dele ut årets reflekser til forbipasserende i Tromsdalen på formiddagen og utenfor UNN på ettermiddagen.

Årets refleksdesigner for Trygg Trafikk er den anerkjente kunstneren Nico Widerberg. I år samarbeider foreningen med fylkeskommunen, Bufetats fosterhjemstjenesten.

Årlig markering

Medarbeidere fra Troms fylkeskommune samferdsel deltok i morgentimene med å dele ut reflekser og oppfordringer til forbipasserende om å bruke refleks nå inn mot den mørke årstiden.

Refleksdagen er en årlig markering som finner sted den tredje torsdagen i oktober. Målet med dagen er å øke bevisstheten rundt viktigheten av å bruke refleks, spesielt i mørketiden, for å redusere risikoen for trafikkulykker.

Trygg Trafikk, som arrangerer dagen har i år gått ut med en undersøkelse som viser at bare 58 prosent av voksne fotgjengere i Troms og Finnmark bruker refleks når de bør, og Trygg Trafikk samarbeider med ulike partnere over hele landet for å dele ut reflekser og informere om refleksbruk – for å få flere til å bli sett i mørket.

Stine Myrvoll, Terese Hansen og Edel Solheim delte ut reflekser utenfor UNN i lag med ansatte fra Tide Buss. Kristine Marie Børresen, Troms fylkeskommune

Meningsfylt arbeid

Utenfor UNN sto samferdselsetaten i Troms fylkeskommune i lag med Tide Buss og delte ut reflekser. Kristine Marie Børresen, rådgiver i Troms fylkeskommune, sier at folk var gira på å få refleks og at det var hyggelig å bidra til oppgaven med å spre budskapet inn mot mørketiden.

– Folk var veldig glade, og vi er også glade for å kunne bidra til denne viktige aksjonen. Refleksbruk redder liv, og det er alles ansvar å sørge for at alle er godt synlige i trafikken, sier hun.

Denne gjengen fra Trygg Trafikk, Bufetats fosterhjemstjeneste og Troms fylkeskommune stilte grytidlig opp for å dele reflekser ut til forbipasserende i Tromsdalen. Kirsti Indrebø, Bufetat/Fosterhjemstjenesten

Regionleder Troms i Trygg Trafikk, Helga Anette Melhus, delte ut reflekser torsdag. Roald Nyrum, Troms fylkeskommune

Trygg Trafikks beste reflekstips

1. Fest refleks på alle jakker og bagger.
  2. Legg refleksbånd i skoene.
  3. Bruk refleks som beveger seg når du går, da synes du best.
  4. Bruk minst to reflekser slik at du er synlig fra alle kanter.
  5. Heng refleksen i knehøyde eller bruk slapwrap på bein.

Refleks - Trygg Trafikk