Innspill til Langtidsplan for forsvaret

Fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap) overleverte i forrige uke fylkeskommunens innspill til langtidsplanen for forsvarssektoren 2025-2036.

Høringen ble avhold av Stortingets Utenriks- og forsvarskomité og fylkesordfører Torbergsen (Ap) åpnet med å rose langtidsplanen.

Den fremlagte langtidsplanen er god og grovt sett i tråd med de forventningene som Troms fylkeskommune har hatt gjennom dialogmøter og innspill. Planen synes også å ta inn over seg at verden er varig endret.

Hun understrekte videre at fylkeskommunen støtter bredt opp under etableringen av Forsvarets forskningsinstitutt i Troms.

Rom for forbedring

I sitt innlegg til Utenriks- og forsvarskomiteen trakk også fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap) fram spesielt to punkter hvor det er rom for forbedring: utdanning og transport.

Landsdelen bør ha et helhetlig tilbud som inkluderer både krigsskole, befalsutdanning og spesialist-utdanning.  Politikken har gått i bresjen for å etablere slike tilbud i Troms før, historien har vist at det var vellykket og at kritikerne tok feil.

Hun ba videre myndigheten se Langtidsplanen for forsvaret og Nasjonal transportplan i tettere sammenheng.

–I lys av økt satsing i Troms i langtidsplanen er det beklagelig at Regjeringen ikke ivaretar hensynene på tvers av ansvarsområdene i ny Nasjonal transportplan hvor det kun legger opp til prioritet på ett relativt beskjedent prosjekt, Olderdalen – Langslett på 1,6 milliarder kroner, første seksårsperiode.

Disse planene må ses i sammenheng. Transportsystemet i Troms, på tvers av transportform og ansvar, er ikke tilpasset dagens og framtidens behov.

Her kan du lese hele høringsinnspillet til Troms fylkeskommune

Forsvarsforum Nord

Fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap) la i samme høring også frem innspillet til Forsvarsforum Nord.

Forsvarsforum Nord består av tre fylkeskommuner, 12 forsvarskommuner og fire regionråd.

Her kan du lese hele høringsinnspillet til Forsvarsforum Nord