Skoleregler

5 Konsekvenser ved brudd på skolereglene (orden og oppførsel)

Elever som bryter skolereglene, kan ilegges konsekvenser.

Konsekvensene må stå i et rimelig forhold til hvor alvorlig regelbruddet er.

Kollektive konsekvenser for noe en elev har gjort seg skyldig i er ikke tillatt.

§ 5-1.Alminnelige konsekvenser

Alminnelige konsekvenser kan gis eleven ved ett eller flere brudd på skolereglene. Konsekvensene skal formidles til eleven og registreres med begrunnelse.

Eleven kan få en eller flere konsekvenser:

  • skriftlig anmerkning i VIS (skoleadministrativt system).
  • inndragning av gjenstander som forstyrrer undervisningen eller som kan virke truende eller ødeleggende i skolemiljøet.
  • inndragning vil si at skolen oppbevarer den aktuelle gjenstanden på en forsvarlig måte i inntil én skoledag.
  • ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet.
  • utføre pålagte oppgaver og/eller utbedring av skader eleven har utført ved f.eks. å vaske, rydde og/eller fjerne gjenstander.
  • begrenset adgang til utstyr/verksted/spesialrom.
  • bortvisning fra klasse/gruppe for resten av en opplæringsøkt, inntil 2 klokketimer etter lærers avgjørelse.
  • nedsatt standpunktkarakter i orden eller oppførsel.

§ 5-2.Særlige konsekvenser

Disse konsekvensene er enkeltvedtak etter forvaltningsloven, og kan gis etter alvorlige enkelthendelser eller gjentatte brudd på skolereglene. For eksempel vold, trakassering, tilknytning til våpen eller rusmidler, fusk eller plagiering.

Før slike konsekvenser blir bestemt, skal eleven få mulighet til å forklare seg muntlig. Rektor skal tilby eleven å ha med seg en person til denne samtalen. Foresatte til eleven under 18 år skal varsles.

Skolen skal også ha vurdert om det er mulig å bruke andre og mer hensiktsmessige reaksjoner.

Særlige konsekvenser skal være skriftlig, begrunnet og opplyse om elevens rett til å klage. Eleven har rett til veiledning om sine rettigheter som part i saken, og hvordan man går frem ved en klage.

Regler for saksbehandling, enkeltvedtak, rett til varsling, til å forklare seg og til å klage framgår av forvaltningsloven, opplæringsloven og forskrift til opplæringsloven.

Eleven kan gis en eller flere særlige konsekvenser:

  • nedsatt standpunktkarakter i orden eller oppførsel
  • bortvisning fra skolen/bedriften (YFF) for resten av skoledagen etter vedtak av rektor
  • bortvisning fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager etter vedtak av rektor
  • bortvisning for resten av skoleåret etter vedtak av fylkeskommunen
  • bli erstatningsansvarlige for skader på skolens eller andres eiendeler
  • bli meldt til politiet dersom straffbare forhold innenfor skolereglenes virkeområde
  • bytte klasse eller gruppe etter vedtak av rektor.

§ 5-3.Klageinstans

Fylkestinget, eller den fylkestinget har gitt myndighet, er klageinstans for enkeltvedtak om særlige konsekvenser, jf. § 5-2.

Statsforvalteren behandler klager på vedtak om bortvisning for resten av skoleåret. Andre klager behandles av fylkeskommunen.