4 Elevens rettigheter
§ 4-1.Elevens rettigheter
Elevene har rett til en videregående opplæring i tråd med opplæringsloven med forskrifter, gjeldende læreplaner og fylkeskommunale vedtak. Dette betyr blant annet:
- en tilpasset opplæring hvor alle skal få utnyttet og utviklet evnene sine.
- å kjenne målene for opplæringen og hva som blir vektlagt i vurderingen av kompetansen.
- å delta aktivt i vurderingen av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglig utvikling.
- underveis- og sluttvurdering i fag og i orden og oppførsel. Vurderingen skal gis fortløpende og systematisk og kan være både muntlig og skriftlig.
- en utviklingssamtale minst en gang hvert halvår med kontaktlærer. Det skal dokumenteres at samtalen er gjennomført.
- nødvendig rådgivning ut ifra egne behov, innenfor utdanning, karriere- og yrkesvalg, og personlige og sosiale forhold.
- å bli behandlet med høflighet, respekt og omtanke.
- å ta del i planlegging og gjennomføring av arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.
- å bli varslet skriftlig uten ugrunnet opphold, dersom det er:
- tvil om eleven kan få karakterer i fag eller karakteren 1, ved halvårsvurdering eller standpunktkarakterer.
- fare for å få nedsatt karakter i orden eller oppførsel ved halvårsvurdering eller standpunktkarakter.
§ 4-2.Varslingsrett
Elevene kan melde fra til skolen, mobbeombud, elev- og lærlingeombud eller elevrådet om manglende ivaretakelse av rettigheter som er beskrevet i denne forskriften.