Lærebedriftens oppgaver

Som lærebedrift skal det legges til rette for at lærlingene og lærekandidatene får opplæring etter læreplanen i faget, og at de får muligheten til å fullføre opplæringen og lykkes med å nå sine mål. 

Roller og ansvar 

Lærebedriften har ansvar for å følge opp lærlingen både faglig og sosialt. Lærlingenes nærmeste støttespillere i lærebedriften er faglig leder og instruktør. Disse skal sammen sørge for at lærlingene får opplæringen de skal ha. 

Lærebedriften skal ha en eller flere faglige ledere som har hovedansvar for at lærlingen får opplæring etter opplæringslova. Dette innebærer å sikre at opplæringen er i tråd med læreplanen for faget. Hver bedrift skal også ha en eller flere instruktører som står for opplæring av lærlingene. I små virksomheter kan instruktør, faglig leder og daglig leder være samme person. Noen bedrifter velger å være medlem av et opplæringskontor som kan støtte lærebedriften i å oppfylle de lovpålagte kravene til opplæringen. 

Lærekontrakt og arbeidsavtale

Lærlingen har status som arbeidstaker i lærebedriften, og har dermed de same rettene og pliktene som andre arbeidstakere. Bedriften og lærlingen inngår både en lærekontrakt og en arbeidsavtale. Lærekontrakten må godkjennes av fylkeskommunen, og skal opprettet i Vigo Bedrift i et kontraktsformular som Utdanningsdirektoratet har fastsatt. 

Bedriften bestemmer selv form og innhold i arbeidsavtalen, men den skal oppfylle Arbeidsmiljølovens minimumskrav til innholdet i arbeidsavtalen. Arbeidsavtalen skal gjelde for den samme tidsperiode som lærekontrakten. Vær oppmerksom på at arbeidsavtalen kun kan sies opp etter at lærekontrakten er avsluttet eller hevet. Lærlinger har normalt ikke prøvetid, men lærlinger som inngår kontrakt om full opplæring i bedrift skal ha prøvetid i 6 måneder. 

Forsikring

Bedriften er pliktig til å ha yrkesskadeforsikring som også dekker de som har læretid i bedrift.

Læreplan

Læreplanen for faget beskriver den kompetansen lærlingen skal ha etter avsluttet opplæring. Læreplanen skal blant annet brukes til:

  • å utforme en intern plan for opplæringen
  • jevnlig vurdering av lærlingen sitt arbeid og måloppnåelse
  • halvårsvurdering og halvårssamtale
  • forberedelser til fag- eller svenneprøven

Finn læreplan

Bedriften må ha kunnskap om hvordan man skal forstå og bruke læreplanen i faget. Det kan man lese mer om ved å trykke her.

Intern opplæringsplan

En intern opplæringsplan er en plan bedriften utvikler som viser hvordan bedriften vil gi opplæring i kompetansemålene i læreplanen. Den interne planen skal knyttes opp mot læreplanen i faget lærlingen får opplæring etter. Den interne opplæringsplanen skal ikke erstatte læreplanen i faget, men synliggjøre hvordan den enkelte bedriften vil jobbe med opplæring. 

Tilpasset opplæring

Opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte lærlingen. Dette innebærer at alle lærlinger skal få møte faglige utfordringer de kan strekke seg mot, og som de kan mestre på egen hand eller sammen med andre. Lærlingen skal også delta aktivt i planleggingen av eget opplæringsløp.

Vi har utviklet en veileder for hvordan man kan gi tilpasset opplæring i bedrift. Last den ned her: Veileder for tilpasset opplæring i bedrift (PDF, 2 MB) 

PP-tjenesten kan hjelpe bedrifter som har behov for hjelp til å tilpasse eller tilrettelegge opplæringen. 

Vurdering

Lærlingen har rett til jevnlig dialog med instruktør om sosial og faglig utvikling. Formålet med vurdering er å fremme læring og å bidra til lærelyst underveis i opplæringen. 

Underveisvurderingen skal gi både tilbakemelding om lærlingens utvikling og råd om videre læring. Det meste av underveisvurderingen skjer mens lærlingen og instruktører utfører daglige oppgaver. Les mer om god underveisvurdering.

Alle som har læretid i bedrift har rett til å få halvårsvurdering. Halvårsvurderingen skal inneholde informasjon om lærlingen sin kompetanse i faget og gi veiledning om hvordan lærlingen kan utvikle kompetansen videre. 

Internkontroll

Opplæringsloven pålegger lærebedriftene å ha rutiner for intern kvalitetssikring, for å sikre at lærlingen får en opplæring som er i samsvar med opplæringsloven med forskrifter. 

Lærebedriften skal årlig rapportere til fylkeskommunen om opplæringen av lærlingene. Rapporteringen gjennomføres ved å svare på en undersøkelse. Dere får beskjed fra fylkeskommunen når det er på tide å rapportere. 

Fag- og svenneprøve

På slutten av læretiden skal lærlingen gjennomføre en fag- eller svenneprøve som skal prøve kandidaten sin kompetanse i faget etter læreplanen for opplæring i bedrift. Fag-/svenneprøven skal prøve kandidaten i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et eget faglig arbeid.  

Lærebedriften skal melde opp lærlingen til fag- eller svenneprøve. Oppmeldingen sendes til fylkeskommunen via Vigo Bedrift. Dette bør skje senest når det gjenstår 2 måneder av læretiden. Lærebedriften vil bli kontaktet av prøvenemnda for å planlegge tid, sted og innhold på prøven. Lærebedriften kan komme med forslag til arbeidsoppgaver som egner seg for prøven. 

Gratis kompetansepakke

Utdanningsdirektoratet har utviklet en gratis kompetansepakke om det å være faglig leder eller instruktør i en lærebedrift og innføringen av nye læreplaner. Vi anbefaler at alle som er involvert i opplæringen til bedriftens lærlinger går gjennom kompetansepakken. 

Gå til kompetansepakken

Kompetansepakken er modul 1 av fylkeskommunens kurs for faglige ledere og instruktører. Det tilbys også fysiske kurs. 

Trykk her for å lese mer om kurs for faglige ledere og instruktører

 

Spørsmål? 

Ta kontakt på fagopplering@tromsfylke.no