Trinnvis realisering – en bit av noe større

Narvik–Bardufoss er ikke bare en jernbaneetappe – det er starten på realiseringen av et sammenkoblet og fremtidsrettet Nord-Norge. 

Narvik – Bardufoss: Første etappe på noe stort

Strekningen Narvik–Bardufoss vil etablere en livsnerve mellom Narvik og Bardufoss og dermed koble Ofotbanen - en del av EUs kjernenettverk for transport (Ten-T) og Narviks internasjonale havn med sentrale Troms, et senter for transport, logistikk og ikke minst forsvar. 

Dette er en sentral del av den travleste transportkorridoren i landsdelen, svært viktig også for et svært eksportrettet næringsliv i Arktisk.

  • Realiseringen av denne første etappen legger grunnlaget for potensiell framtidig videre utbygging i flere retninger. Strekningen mot Tromsø har vært utredet flere ganger, både via Nordkjosbotn og over Malangangen der samtidig realisering med en Malangsforbindelse kan være en mulighet. 

 

  • Videre fremstår en forbindelse til Finland via Skibotn svært hensiktsmessig både hva angår et nærings- som et beredskapsperspektiv.  samtidig som denne etappen vil utgjøre en viktig del av en potensielt en stambane gjennom hele Norge, inklusivt viktige byer i Finnmark som Alta og Kirkenes.
kart over jernbane - Klikk for stort bilde

Hovedside Arktisk jernbane

Det mest effektrike prosjektet i landet?

Jernbane i Troms er det mest effektrike prosjektet i Nord-Norge, kanskje i landet. Strekningen anses fra regionens side som den første og svært viktige etappen på en på sikt trinnvis utbygging med forbindelser til den pulserende landsdelshovedstaden Tromsø, og mot Skibotn i Storfjord for tilkobling direkte mot et oppgradert finsk jernbanenettverk.

Effekten vil naturlig nok øke for hver etappe som realiseres, men allerede med forbindelsen mellom Ofotbanen i Narvikregionen til Bardufoss vil en utløse svært positiv utvikling av hele landsdelen og landet, og vil også binde sammen Nord-Norge med resten av Nord-Norden. Dette vil ha stor betydning for:

Det er en grunn til at vi sier at realisering av strekningen er «Et trygt valg».

En tredjedel av pengene går til jernbane

Visste du at 1/3 av fordelingen (436 milliarder kroner) av de statlige rammene til samferdsel (1207,5 milliarder kroner) går til jernbane? Dette er midler som gjennom jernbanen bidrar til positiv nærings- og samfunnsutvikling rundt om i landet, utvikling vi er overbevist om at Norge vil tjene på å inkludere Tromssamfunnet i. 

Les mer om hvorfor her: 

For beredskap og samfunnssikkerhet 

For næringsutvikling

For klima og miljø

For samfunnsutvikling

Ingen vil kvitte seg med banen sin

Det gir ikke mening å sette ulike transportformer opp mot hverandre. Vi kan ikke velge mellom veg eller bane, fly eller sjøtransport, det vet alle som bor der en har et helhetlig transportsystem med alle bestanddelene. 

De ulike delene har ulike kvaliteter, de utfyller hverandre, og de har også gjennom Nasjonal transportplan egne rammer, effektuert til de ansvarlige etatene over Statsbudsjettet.

Der jernbanens kvaliteter mangler i transportsystemet, klarer ikke de øvrige transportformene å kompensere. Resultatet er alltid et dårligere tilbud, mindre effektivitet og høyere kostnader for folk og næringsliv. 

Mangelen på et helhetlig transportsystem i Troms og i Nord-Norge, hemmer derfor landsdelen og i forlengelsen av dette landet. For om en spør de som har bane i dag, vil ingen kvitte seg med den, men heller videreutvikle. Jernbanen er kommet for å bli. Og den blir stadig viktigere.

Hva menes med en moderne jernbane

Når en bygger ny jernbane i dag, er det tross fellesnevnerne skinner og tog en del forskjell på en ny, moderne jernbane og den baneinfrastrukturen som ble bygget for tiår eller hundreår siden. Det går framover, heldigvis. Men hva er en moderne jernbane i dag?

Moderne jernbane handler om