I Geitskartunnelen er det gjennomført omfattende oppgraderinger i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.
Nytt og oppgradert sikkerhetsutstyr
Det er etablert tolv nye nødstasjoner med brannslokkere og telefon koblet opp mot Veitrafikksentralen (VTS). Ved tunnelportalene er det satt opp nødstyrepanel for nødetatene.
Det er etablert bommer og varselblink for stengt tunnel samt kamera for overvåkning fra Veitrafikksentralen.
Nødnett er etablert i tunnelen.
Gassmålere overvåker CO- og NO-nivåene i tunnelen.
I tillegg til arbeidene innenfor tunnelen er det etablert to nye tekniske bygg i dagen.
Ny belysning og ny asfalt
Tunnelen har fått ny belysning med ordinær tunnelbelysning samt sikkerhetsbelysning og ledelys på batteridrift.
Kjørebanen er reasfaltert og merket, og tunnelveggene er malt hvite.
Som en av flere veitunneler på Senja har Geitskartunnelen sykkelvarsling, der man trykker på en knapp for å varsle bilistene om at det er syklister i tunnelen.
Tunnelen har fått ny asfalt og hvite tunnelvegger.
Sophia-Charlotte Hahn / TFK
Fakta om Geitskartunnelen
- tunnelen ligger langs fv. 862 i Senja kommune
- lengden på tunnelen er 2147 meter
- arsdøgntrafikken er 400
- Geitskartunnelen ble åpnet i 2004
Selvbergingsprinsippet i tunneler
Når det brenner i en tunell, må mennesker i utgangspunktet redde seg selv ut. Dette gjelder både i Norge og i utlandet. Les mer om dette her