Ibestadtunnelen har gått gjennom en omfattende oppgradering i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften som trådte i kraft 1. januar 2015. Tunnelen er offisielt blitt gjenåpnet 7. oktober.
Tiltak
I tunellen er det opprettet tre nye tekniske bygg, installert tunnelventilasjon og nødstasjoner. Det er lagt nye elektrokabler, ny LED-belysning og rømningslys. DAB-radio og nødnett er også blitt installert.
Det er satt opp videoovervåking i portalområdene, nødstrøm og tilknytning til VTS.
Videre er drenssystemet blitt skiftet ut og det er blitt montert nye pumpeledninger og oljeutskiller.
Redusert luftkvalitet og innsig av sjøvann har vært store utfordringer i Ibestadstunnelen, noe som førte med seg redusert siktforhold på grunn av kondens. I forbindelse med oppgraderingen ble det montert 50.000 kvadratmeter med vann- og frostsikring som hindrer sjøvann å trenge inn i tunnelen. 39 nye tunnelvifter er blitt installert. Veibanen er blitt justert og hele tunnelen har fått ny asfalt. Belysning of effektbelysning er nå også på plass i tunnelen.
I tillegg er det blitt lagd til rette for økt trafikksikkerhet for syklister. Når en syklist står utenfor tunnelen, kan han trykke på en knapp for å få bedre belysning i tunnelen. Samtidig blinker det et skilt utenfor tunnelen blinker for å varsle bilister om at syklister er på vei gjennom tunnelen.
Effektbelysning er nå også på plass i Ibestadtunnelen.
Sophia-Charlotte Hahn / TFFK
Fakta om Ibestadtunnelen
- Vei: Fv 848
- Kommune: Ibestad kommune
- Fase: Byggefase
- Oppstart: Oktober 2020
- Entreprenør: BMO Tunnelsikkerhet AS
Les mer: Tunnelsikkerhetsforskriften
Selvbergingsprinsippet i tunneler
Når det brenner i en tunell, må mennesker i utgangspunktet redde seg selv ut. Dette gjelder både i Norge og i utlandet. Les mer om dette her
For spørsmål, kontakt vår vakttelefon på nummer: 481 38 264.