Medvirkning står sentralt i arbeidet . Dette arbeidet startet allerede i forbindelse med planprogrammet (link), der vi arrangerte møter med Ungdommens fylkesråd. I det videre arbeidet med RPK er det lagt opp til flere nye medvirkningsprosesser:
Ungdomsmedvirkning: Flere videregående skoler i Troms har bedt sine elever om innspill i form av en oppgave om hvordan ungdom kan bidra til å redusere klimafotavtrykk og klimagassutslipp. Oppgaven kan løses etter elevenes egne ønsker.
Det vil arrangeres workshops i forbindelse med Ungdommens fylkesting og de ulike ungdomsrådene som finnes i Troms-kommunene.
SWOT-analyse: Dette er et kjent analytisk verktøy som er svært mye brukt, hvor SWOT står for styrker, svakheter, muligheter og trusler. For Troms fylkeskommune skal denne analysen bidra til å oppnå flere mål. Analysen skal utføres gjennom nettverksarbeid, med inviterte deltakere fra kommuner, kunnskapsinstitusjoner, næringslivet og andre berørte aktører og interesser. Dette bidrar til en bred medvirkning i RPK, samtidig som det skal bidra til å vurdere de fire nevnte aspektene ved klimaomstillingsarbeidet i Troms.
Arbeidsgrupper: Arbeidsgruppene deles inn etter tema, og det er her mye av innholdet til RPK skal produseres. I de ulike arbeidsgruppene skal det inviteres inn en rekke deltakere for å styrke arbeidet med de bestemte temaene. Gruppene vil bestå av både internt ansatte i Troms fylkeskommune og eksterne aktører fra regionen. På denne måten bidrar også arbeidsgruppene til å oppnå målet om medvirkning i utformingen av RPK.