Regional plan for handel og service i Troms 2015-2024 – Planbeskrivelse

  1. 1 Bakgrunn og intensjoner for arbeidet
  2. 2 Gjeldende planstatus og overordnede rammebetingelser
    1. 2.1 Fylkesdelplan for kjøpesenter
    2. 2.2 Nasjonale forventninger og statlige rammebetingelser
      1. 2.2.1 Nasjonale forventninger
      2. 2.2.2 Forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre
      3. 2.2.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal og transportplanlegging
      4. 2.2.4 Statlig planretningslinje for klima- og energiplanlegging i kommunene
    3. 2.3 Regionale og lokale rammebetingelser
      1. 2.3.1 Regional rammer og føringer
    4. 2.4 Lokale rammebetingelser
  3. 3 Om planprosessen, innspill, møter og fremdrift
    1. 3.1 Uttalelser og merknader til varsel om oppstart og planprogram
    2. 3.2 Møter og innspillsseminarer
  4. 4 Beskrivelse av planområdet (dagens situasjon)
    1. 4.1 Regional handelsanalyse for Troms
      1. 4.1.1 Naturlige handelsregioner og handelsomland i Troms
      2. 4.1.2 Omsetning
      3. 4.1.3 Nedgang i markedsandel i sentrum
      4. 4.1.4 Dekningsgrad
      5. 4.1.5 Potensielt utbyggingsareal for handel
      6. 4.1.6 Endringer i detaljhandelsomsetningen i fylket siden fylkesdelplan for kjøpesenter ble vedtatt (2004), og forventede fremtidige endringer
  5. 5 Beskrivelse av planforslaget
    1. 5.1 Regionale planbestemmelser og retningslinjer
    2. 5.2 Kartfestede sentrumsavgrensinger
    3. 5.3 Om oppfølging av planen – handlingsprogram for oppfølging/evaluering
  6. 6 Virkninger av planforslaget
  7. 7 Konsekvenser av planforslaget
    1. 7.1 Videre utredningsbehov
  8. 8 Vedlegg 1 - høringsinnspill til planprogram

8 Vedlegg 1 - høringsinnspill til planprogram

Vedlegg 1 Høringsinnspill til planprogram - Regional plan for handel og service i Troms 2015-2024
Journal- post nr. NAVN INNSPILL KAP VURDERING/KOMMENTAR BEHANDLING
13/4398-9 Statens vegvesen Ingen merknader. Behovet for en oppdatert plan for handel og service er stort, positivt at arbeidet er i gang. Kan bidra med konkrete innspill i planprosessen ifht. samferdsel, tilrettelegging for gang og sykkel og kollektivtrafikk Statens vegvesen involveres i planarbeidet Tas til orientering
13/4398-10 Lenvik kommune -Sentrumsavgrensinga i Finnsnes sentrum slik den fremgår av fylkesdelplan for kjøpesenter i Troms av 2004 er ikke fullt ut relevant og bør revideres i samsvar med områderegulering Finnsnes sentrum. Sender inn planforlag for sentrumsplanen som innspill til regional plan. Innspill tas med i planarbeidet videre Tas til orientering
Ber om det ikke legges sterke føringer/begrensninger for området Silsand før kommunen selv gjennom en kommunedelplan får avklart utvikiling av byområdet Vurderes ved utforming av planen etter dialog med kommunen. Tas til orientering
Ber om at kommunens egne planer m.h.t. handel og service skal inngå som del av planprogrammet og dermed ivaretas i planprosess og beslutningsgrunnlag for planforlaget. Vedtatte kommunale/lokale planer og vedtak som grunnlag for utarbeidelse av regional plan bør tas inn i kap 4.2. «regionale og lokale rammebetingelser» 4.2. regionale og lokale rammebetingelser En oppdatering av nåværende utbygginger og gjeldende planer må gjennomgås ved utforming av planen. Lokale rammebetingelser innarbeides i kapittel 4.2 i planprogrammet (kapittel 4.2.2)
Det fremkommer ikke klart av planprogrammet hvilke alternativ som skal utredes utredes/vurderes jfr. pbl.§4- 1 (eksempelvis senterstruktur, lokaliseringer osv.). Å legge til grunn kommunenes planer og vedtak ville være et naturlig alternativ. 3. Beskrivelse av planområdet, 5.1 Utfordringer I kapittel 5.2 omtales innhold i planen. Oppdatert kunnskapsgrunnlag og reviderte bestemmelser med kart er vesentlig. Tas til orientering
Understreker viktigheten av kommunal involvering i gjennomføring av selve planarbeidet før offentlig ettersyn. 1.2 hensikt med planprogrammet og høringen, 8. Medvirkning Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014. Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen
13/4398-11 Nærings- foreningen Tromsø- regionen Positivt at planarbeidet igangsettes og at planen forankres i fylkesplan for Troms 2014-2025, og vektlegger et samfunns- og arealøkonomisk utbyggingsmønster med bidrag til redusert transportomfang og økt kollektivandel. Tas til orientering
Ønsker at lokale målsetninger inkluderes, f.eks. Transportnett Tromsø 5.2 Plantema Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
Viktig at regional utvikling, behov og etterspørsel vektlegges i analysearbeidet fremfor de isolerte handelsetableringene og sentrumsområdene som finnes i dag. 6.1. Regional handelsanalyse Det regionale perspektivet vil bli understreket ved utarbeiding av regional handelsanalyse Følges opp ved bestilling av handelsanalyse
Ber om at konsekvenser av netthandel tas inn i analysene 6.1. Regional handelsanalyse Tas inn hvis mulig ved utarbeiding av regional handelsanalyse Følges opp ved bestilling av handelsanalyse
13/4398-12 Nordreisa kommune Nordreisa kommune skal utvikle Storslett sentrum med fokus på handel og aktiviteter som bygger opp om reiseliv og bolyst. Tar informasjon fra Nordreisa til orientering. Nordreisa kommune og Nordreisa næringsforening vil involveres i det videre planarbeidet. Tas til orientering
Handelsnæringen merker sterk konkurranse fra Alta og Tromsø etter utbygging av varesentre, hotell og badeland. Har et pågående serviceprosjekt for å møte denne konkurransen.
Nordreisa har nedgang i detaljhandel i motsetning til stigning på landsbasis. Endret handelsmønster hos lokalbefolkningen. Følger opp problemstillingene gjennom strategisk næringsplan i samarbeid med Nordreisa Næringsforening.
Skal lage en handlingsplan for reiseliv og revitalisere stedsutviklingsplanen for Storslett
13/4398-13 Tromsø Kommune Medvirkningsperspektivet kommer dårlig frem i fremdriftsplanen, hvis det legges opp til medvirkning utover avholdt innspillsseminar og høringsrunder bør det synliggjøres bedre. 8. Medvirkning Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014. Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen i planprogrammet
Savner en tydeligere formulering om den regionale planen skal ha en entydig og forpliktende bestemmelse eller uforpliktende retningslinjer, jfr. punkt. 5.2 «planbestemmelsene som denne planprosessen vil munne ut i skal være retningsbærende». Planen vil omfatte regionale planbestemmelser jfr. pbl. § 8-5 med retningslinjer for arealbruk som skal legges til grunn for kommunal planlegging og gi grunnlag for innsigelse til kommunale planer. Innarbeides i kapittel 5, Planbeskrivelse
Ønsker i utgangspunktet ikke regionale begrensninger knyttet til handel Tas til orientering Tas til orientering
Ber om at det etableres en kategori som innbefatter forhold som gjelder sentrumsnære områder/omdanningsområder med blandede funksjoner og mye aktivitet. Stakkevollvegen ville kunne omfattes i denne kategorien. Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
Ber om at det ikke legges begrensninger på dynamikken langs aksen sentrum/Breivika Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
- Ber om at følgende tema fremheves i kapittel 6.2. utredninger: o Beliggenhet av avlastingssentra versus bysentrum, utarming av sentrum. o Størrelse på handelsareal i avlastningssentre ifht. sentrum bør diskuteres (50, 60, 70 eller 80 %). Andel plasskrevende varer bør også ses på. o Den regionale planen bør spesifisere og skille mellom detaljhandel og handel for plasskrevende varer med hensyn til lokalisering. Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
13/4398-14 Målselv kommune Etterlyser møteplan for regionale møter og detaljert plan for medvirkning Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014. Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen
Oversender handelsanalyse gjennomført for Målselv kommune Tas til orientering Tas til orientering
13/4398-15 Fylkesmannen i Troms Positivt at planen blir revidert
Skille mellom detaljhandel og plasskrevende varer er i ferd med å utvannes og et skille er stadig vanskeligere å praktisere. Lik ramme for alle typer handel bør vurderes. Hvis skille opprettholdes bør plasskrevende varer ytterligere presiseres. Det må også stilles klare krav til analyser og lokalisering av areal for plasskrevende varer som ikke fører til økte klimagassutslipp og svekking av senterstruktur. Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
Viktig at den regionale handelsanalysen sikrer at lokalisering av handelsstrukturer ikke fører til økte klimagassutslipp og svekkes senterstruktur. Tas inn ved utarbeiding av regional handelsanalyse
Behov for og størrelse på avlastningssentre bør utredes i lys av senere års utvikling med større utbygginger her (avlastningssentre i Tromsø og utenfor sentrumskjernen i Harstad) Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
Ber om at rammer for parkeringsdekning i form av maksimumsnormer vurderes Vurderes ved utarbeiding av planen Tas til orientering
Bør stilles krave krav til lokalisering nært kollektivknutepunkter og ivaretakelse av gående og syklende. Kapittel 2. Er et av formålene ved utarbeiding av planen Følges opp ved utarbeiding av planen
Savner mer konkret utforming av opplegg medvirkning med berørte parter/interesser. Møte med berørte kommuner vil bli avholdt høsten 2014. Tas til orientering. Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen
Harstad kommune Ny fylkesdelplan for handel må bruke samme områdeavgrensinger som gjeldende kommuneplan (arealdel) for Harstad kommune. Dette må gjenspeiles i hele planen.
Mer hensiktsmessig å bruke begrepet handelsvirksomhet i stedet for plasskrevende varer og detaljhandel.
Regionale planer må ikke avgrense sentrum, men heller gi kriterier og metode som skal legges til grunn for avgrensingen.