Regional plan for handel og service i Troms 2015-2024 – Planbeskrivelse

2. 2.2 Nasjonale forventninger og statlige rammebetingelser
      1. 2.2.1 Nasjonale forventninger
      2. 2.2.2 Forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre
      3. 2.2.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal og transportplanlegging
      4. 2.2.4 Statlig planretningslinje for klima- og energiplanlegging i kommunene
    3. 2.3 Regionale og lokale rammebetingelser
      1. 2.3.1 Regional rammer og føringer
    4. 2.4 Lokale rammebetingelser
  3. 3 Om planprosessen, innspill, møter og fremdrift
    1. 3.1 Uttalelser og merknader til varsel om oppstart og planprogram
    2. 3.2 Møter og innspillsseminarer
  4. 4 Beskrivelse av planområdet (dagens situasjon)
    1. 4.1 Regional handelsanalyse for Troms
      1. 4.1.1 Naturlige handelsregioner og handelsomland i Troms
      2. 4.1.2 Omsetning
      3. 4.1.3 Nedgang i markedsandel i sentrum
      4. 4.1.4 Dekningsgrad
      5. 4.1.5 Potensielt utbyggingsareal for handel
      6. 4.1.6 Endringer i detaljhandelsomsetningen i fylket siden fylkesdelplan for kjøpesenter ble vedtatt (2004), og forventede fremtidige endringer
  5. 5 Beskrivelse av planforslaget
    1. 5.1 Regionale planbestemmelser og retningslinjer
    2. 5.2 Kartfestede sentrumsavgrensinger
    3. 5.3 Om oppfølging av planen – handlingsprogram for oppfølging/evaluering
  6. 6 Virkninger av planforslaget
  7. 7 Konsekvenser av planforslaget
    1. 7.1 Videre utredningsbehov
  8. 8 Vedlegg 1 - høringsinnspill til planprogram

1 Bakgrunn og intensjoner for arbeidet

En bærekraftig arealpolitikk er en viktig strategi for å imøtekomme flere av hovedutfordringene i norsk miljøpolitikk. Det gjelder bl.a. klimaspørsmålet og bærekraftige byer og tettsteder. Plan- og bygningsloven er et viktig hjelpemiddel. Den rikspolitiske bestemmelsen for kjøpesentre sammen med reglene om regional og lokal planlegging er sentrale verktøy i arbeidet.

Den første rikspolitiske bestemmelsen om midlertidig etableringsstopp for kjøpesentre utenfor byer og tettsteder trådte i kraft i februar 1999. Den ble fulgt opp med fylkesplaner og fylkesdelplaner med retningslinjer for lokalisering av handel og service etter plan- og bygningsloven av 1985.

Fylkesdelplan for kjøpesenter i Troms ble vedtatt i 2004.

Evalueringer av kjøpesenterstoppen utført av miljøverndepartementet viste at den har blitt fulgt opp, og at utbyggere har rettet oppmerksomheten mer mot muligheter i sentrumsområder og tettbygde områder, men at det også har vært en utvikling der kjøpesentre etableres utenfor byer og tettsteder.

Formålet med Rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre er å legge til rette for en sterkere regional samordning av politikken for etablering og utvidelse av større kjøpesentre. Hensikten er å styrke eksisterende by- og tettstedssentre og bidra til effektiv arealbruk og miljøvennlige transportvalg, dvs. unngå en utvikling som fører til byspredning, bilavhengighet og dårligere tilgjengelighet for dem som ikke disponerer bil. Det langsiktige målet er å oppnå en mer bærekraftig og robust by- og tettstedsutvikling og begrense klimagassutslippene.

I perioden etter kjøpesenterstoppen trådte i kraft har det vært sterk vekst i detaljhandelen. Det har også utviklet seg nye handelskonsepter og bransjeglidning der detaljhandel og handel med plasskrevende varer smelter sammen. Denne utviklingen, sammen med miljø- og klimautfordringene og betydningen av å utvikle robuste og attraktive byer og tettsteder, dannet bakteppet for den rikspolitiske bestemmelsen for kjøpesentre som trådte i kraft 1. juli 2008.

I nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging har regjeringen omtalt attraktive og klimavennlige by- og tettstedsområder: «Et levende sentrum med et variert tilbud av boliger, handel, tjenester og kultur er viktig for byer og tettsteders attraktivitet og konkurransekraft. Mange sentrumsområder har i dag lite liv og aktivitet, samtidig som sentrumshandelen taper markedsandeler. For å styrke by og tettstedssentrene, er det derfor viktig at kommunene har en aktiv og helhetlig sentrumspolitikk og tilrettelegger for etablering av både boliger, arbeidsplasser, handel og servicefunksjoner i sentrum. Kompakt by- og tettstedsutvikling vil bidra til økt aktivitet i sentrum, samtidig som korte avstander mellom bolig og daglige gjøremål gjør hverdagen enklere. God tilrettelegging for gående vil også gi økt aktivitet i sentrum. Kommunene og privat næringsliv oppfordres til å samarbeide om sentrumsutviklingen».

Da handel i stor grad former bystruktur og transportmønster, er det viktig at lokaliseringen er hensiktsmessig i forhold til ønsket utvikling.

Fylkestinget vedtok 2.10.12 i sak 63/12 oppstart med utarbeidelse av ny regional plan for handel og service i Troms.