Kompetansestrategi i Troms 2024-2028

4 Kompetansepolitiske mål i Troms

Det er et tydelig misforhold mellom kompetansen til de som står i arbeid, de utenfor arbeidslivet og den kompetansen som bedriftene etterspør. Derfor trengs det målrettede kvalifiseringsløp[1].

Troms fylkes innbyggere og virksomheter skal få kompetanse som er nødvendig for å dekke nåværende og fremtidige behov. 

Våre mål er at:

  • Enkeltmennesket skal få utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger 
  • I Troms skal integrering forbedres
  • Hindre og redusere utenforskap
  • Våre tilbud om kvalifisering skal tilpasses 
  • behov i bransjer
  • endring og omstilling i næring
  • Kvalifiseringer og kompetanse gir Nord-Norge et styrket næringsliv og en sterk offentlig sektor
  • Troms skal være en region for samarbeid om kunnskap og kvalifisering

4.1 Målene våre skal vi nå gjennom disse hovedretningene

LÆRING HELE LIVET 

Utdanning og kompetanse er avgjørende for å kunne lykkes med omstilling til fremtidens kompetansebehov. I dagens samfunn har vi oppgaver til svært mange, men vi mangler både mennesker og kompetanse til å gjøre oppgavene. Dette innebærer at Troms fylkeskommune bør ha som mål at ingen skal gå ut på dato som følge av manglende kompetanse. Arbeidskraftsressursen trenger fagkompetanse og kvalifisering til studieforberedende program som gir mulighet til profesjons- og disiplinutdanninger på høyere nivå. 

OMSTILLING 

Å omstille og omstilles er den nye normalen og skjer i større grad enn tidligere. Omstillinger kan føre til at næringsstrukturer, yrker og deres innhold endres. “Noen må kunne mye mens mange må kunne noe” [2] Et bærekraftig samfunn i omstilling er en retning som fylkeskommunen fremmer. 

Hurtig opp i fart for å holde omstillingstempoet 

Samfunnets behov er i endring, noe driverne til kompetansepolitikk viser[3]. Grønn omstilling fører til økt etterspørsel etter yrkesgrupper som ingeniører, IKT-spesialister og ikke minst fagarbeidere innen teknologi og håndverksfag.  Særlig innenfor teknologiske fag og kunstig intelligens, skjer utviklingen meget raskt. Den økte etterspørselen innebærer at mangel på kompetanse må fylles gjennom kvalifisering av de som er i arbeid, arbeidskraftressursen og de unge som skal ta yrkesvalg.

Fleksible læringsløp setter fart på kvalifiseringen. Eksempler på dette[4]:

  • Fagbrev på jobb
  • 23/5-regelen
  • Modulbasert fag og yrkesopplæring
  • Kvalifisering gjennom praksiskandidatordningen

 

SAMMFUNNSUTVIKLING

En overgang til et grønnere samfunn krever kompetanse, arbeidskraft og gode systemer. Faktorer som utenforskap, inkludering og integrering er sentralt i denne omstillingen.

Samfunnsutviklerrollen innebærer bla. å: 

  • gi strategisk retning til samfunnsutvikling
  • mobilisere privat sektor, kulturliv og lokalsamfunn
  • samordne, koordinere offentlig innsats og virkemiddelbruk 

Med dagens kunnskapsgrunnlag vet vi nok til å ta avgjørelsene for fremtiden. Dette kan være avgjørelser som er ulikt dagens opplæringstilbud, opprette nye tilbud, avslutte uaktuelle tilbud, fleksibel opplæring, desentraliserte tilbud og nettskole. 

Alle har en rolle i samhandling og samarbeid i deling av kunnskap[5].

Troms fylkeskommunes kompetansepolitiske hovedretninger peker mot fremtidens behov for kompetanse og et livskraftig samfunn. For å lykkes med dette er Troms fylkeskommune en viktig pådriver.

“Lyst til å bli. Lyst til å lære. Lyst til å være”

[1] nho.no - bedrifter trenger folk med riktig kompetanse

[2] Kompetansebehovsutvalget (side 149)

[3] https://kompetansebehovsutvalget.no/wp-content/uploads/2023/09/KBU-temarapport-2023.pdf

[4] Meld. St. 14, Kompetansereformen – Lære hele livet (2019–2020) (s.62)

[5] Regional planstrategi: Se nord - Geahča davás - Katto pohjaisheen