Hei Marlene,
Viser til ditt spørsmål vedrørende sak 58/24, dersom midlene brukes til å betale ned gjeld på forbindelsen vil det innebære økonomiske konsekvenser med økt belastning på samferdselsbudsjettet da vi har tatt opp et lån for å dekke forpliktelsene til bompengeselskapet. I tillegg vil vi miste statlige fergeavløsningsmidler.
Det vises for øvrig til svaret som ble gitt fylkesutvalget:
Skriftlig spørsmål til Fylkesordføreren fra Kristian August Eilertsen (FrP)
Jeg har følgende spørsmål til fylkeskommunedirektøren i forbindelse med sak 68/24 Oppdatert finansieringsavtale – Ryaforbindelsen i fylkesutvalget 15. mai:
Viser til saksframlegget i sak 68/24.
- Hva er det gjenstående beløpet på lånet for Ryaforbindelsen (hovedstol)?
- Hvor mye er det forventet å betale i renter frem til anslått tidspunkt at prosjektet er nedbetalt?
Svar
BPS Nord – Ryaforbindelsen AS har pr. mai 2024 en gjenstående hovedstol på lån tatt opp til bygging av Ryaforbindelsen på 53,7 mill. kroner.
I perioden 2024-2026 er det beregnet at det vil påløpe om lag 5,2 mill. kroner i rentekostnader på det gjenstående lånet.
I og med at lånet Troms fylkeskommune tok opp i 2013 for å dekke sluttoppgjøret knyttet til byggingen av Ryaforbindelsen ikke er et eget isolert lån, men er en del av økonomipakkelånet som ble tatt opp i 2013, må det gjøres en teoretisk beregning av gjenstående hovedstol og eventuelt framtidige rentekostnader.
Det er her lagt til grunn et lånebeløp på 20,161 mill. kroner, lånet ble tatt opp i 2013 med 40 års nedbetalingstid. Første avdrag betalt i 2014 og siste avdrag skal betales i 2053. Gjennomsnittlig lånerente i perioden 2024-2053 er satt til 5,3%.
Pr. 31.12.2023 er det da betalt totalt 5,04 mill. kroner i avdrag, og det gjenstår 15,121 mill. kroner av hovedstolen. I perioden 2024-2053 vil det, med en gjennomsnittlig lånerente på 5,3%, påløpe 12,22 mill. kroner i rentekostnader.
Vi legger ut svaret på hjemmesiden, slik at alle får tilgang til det.
Mvh
Camilla