Reglement for Troms fylkesting, fylkesutvalg og fylkestingets hovedutvalg

5 Hovedutvalg

Hovedutvalgene er fylkestingets faste utvalg med et bestemt saksområde fastsatt av fylkestinget gjennom hele valgperioden. 

5.1 Valg og sammensetning

Hvert hovedutvalg består av 7 medlemmer valgt av fylkestinget. Fylkestinget velger leder og nestleder. Varamedlemmer skal velges blant fylkestingets medlemmer og varamedlemmer. 

5.2 Saksområder

Hovedutvalgenes ansvarsområder og beslutningsmyndighet fremgår av fylkeskommunens delegasjonsreglement.

5.3 Møteinnkalling og saksliste

Hovedutvalget sammenkalles til møte i tråd med vedtatt møteplan eller når utvalgsleder finner det nødvendig, eller 1/3 av utvalgets medlemmer krever det. 

Møteinnkalling sendes hvert medlem av hovedutvalget. Innkallingen skal inneholde tid og sted for møtet og opplysninger om hvor saksdokumenter er lagt ut.

Innstilling og saksfremlegg som skal behandles, sendes senest 7 dager før møtet, dersom ikke annet er bestemt av lov og forskrift.

Sakslisten skal være offentlig og saksdokumenter som ikke er unntatt fra offentlighet skal være tilgjengelig for allmennheten. 

5.4. Saksbehandling

Hovedutvalgets leder er møteleder. Ved forfall fungerer nestleder som møteleder. Dersom også nestlederen har forfall, velges det av og blant utvalgets medlemmer en møteleder. 

Forøvrig kommer reglene i kapittel tre til anvendelse så langt de passer.

5.5 Prosedyre mandatsaker

Fylkestinget vedtar mandat for utarbeidelse av sak som følges opp av det aktuelle hovedutvalg. 

Hovedutvalget legger opp prosess for saksbehandling og framdriftsplan i førstkommende møte eller etter at mandat er gitt fra fylkestinget. 

Fylkeskommunedirektøren følger denne prosessen og legger fram saken til drøfting i hovedutvalget underveis. 

Fylkeskommunedirektøren legger fram sin innstilling til hovedutvalget som innstiller og legger fram saken til behandling for fylkestinget. Fylkestinget fatter endelig vedtak i saken. 

5.6 Høring, temamøter og orienteringer

Hovedutvalgene kan beslutte å innhente informasjon gjennom en høring, temamøte eller orienteringer i forbindelse med behandlingen av konkrete saker eller for belysning av ulike saksforhold. Det må organiseres slik at det ikke er en del av det formelle møtet, men tas i en pause eller før møtet settes. 

Høring er et møte hvor inviterte deltakere legger fram sitt syn og svarer på spørsmål fra hovedutvalgene. Hovedutvalgene står fritt til å velge hvem som skal høres. Det er ingen som har krav på å få delta på en høring. Høringen kommer i tillegg til den andre informasjonen hovedutvalget har. Høringen ledes av utvalgsleder eller nestleder. Deltagerne gis ordet for et kort innlegg for å redegjøre for sitt syn, normalt 10 minutter. Medlemmene i hovedutvalget kan stille spørsmål. Det er ikke anledning til debatt mellom de folkevalgte medlemmene eller mellom deltagerne og de folkevalgte medlemmene. Publikum har ikke anledning til å ta ordet.

Deltagerne i høringen oppfordres til å levere en kort skriftlig oppsummering av sine synspunkter. 

Det føres ikke referat, men høringen protokolleres. 

Deputasjoner 

Utsendinger fra foreninger, grupper eller lignende kan be om å få møte for fylkesutvalget eller hovedutvalgene og redegjøre for en sak som står på sakslisten. Slik anmodning skal foreligge 3 virkedager før utvalgsmøtet settes, og skal rettes til vedkommende utvalgsleder som avgjør spørsmålet om å møte hovedutvalget.

5.7 Øvrig deltakere i møtene

Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett i hovedutvalgene, personlig eller ved en av sine  underordnede. De kan på forespørsel gi saksopplysninger og redegjørelse, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene. 

Hovedutvalgene avgjør selv om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker som er til behandling. Når slike utsendinger har uttalt seg, svarer hovedutvalgsleder etter behov. 

Hovedutvalgets medlemmer kan stille utsendingene spørsmål om faktiske sider ved saken, men det er ikke anledning til ordskifte/avstemning før dialogen med utsendingene er avsluttet.