Reglement for Troms fylkesting, fylkesutvalg og fylkestingets hovedutvalg

4 Fylkesutvalg

4.1 Valg og sammensetning

Fylkesutvalget består av 9 medlemmer valgt av og blant fylkestingets medlemmer. Varamedlemmer skal velges blant fylkestingets medlemmer. 

4.2 Saksområder

Fylkesutvalget avgjør de saker fylkestinget har gitt fylkesutvalget fullmakt til å avgjøre. 

Fylkesutvalget innstiller i alle saker som legges fram for fylkestinget så langt dette ikke er lagt til annet organ i medhold av lov, forskrift eller reglement eller andre vedtak fattet av fylkestinget. 

Innstillingen skal være ledsaget av forslag til vedtak, men dette kan unnlates når det gjelder valg. 

Fylkesutvalget er fylkeskommunens klageorgan, med unntak i saker hvor fylkestinget er klageinstans i henhold til opplæringsloven og forskrift til opplæringsloven. Her er klagenemnd for opplæring klageorgan.

Fylkesutvalget er fylkeskommunens valgutvalg og skal fremme forslag i alle valg som skal foretas av fylkestinget. 

Fylkesutvalget er fylkeskommunens utvalg for personal-, ledelse- og organisasjonsutvikling og andre saker som gjelder forholdet mellom fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte (administrasjonsutvalg).

4.3 Møteinnkalling og saksliste

Fylkesutvalget holder sine møter etter fastsatt møteplan, når fylkesordføreren finner det påkrevd eller når 1/3 av fylkesutvalgets medlemmer krever det.

Fylkesordføreren setter opp saksliste og innkaller til møte. Dette sendes ut senest 7 dager før møtet. 

Saksdokumentene skal sendes medlemmer og varamedlemmer.

Møtene gjøres kjent for offentligheten på høvelig måte. 

Sakslistene skal være offentlige og saksdokumenter som ikke er unntatt fra offentlighet vil være tilgjengelige for allmennheten. 

4.4 Saksbehandling

Fylkesordfører er møteleder. Ved forfall fungerer varaordfører som møteleder. Dersom også  varaordfører har forfall, velges det av og blant utvalgets medlemmer en møteleder. 

I enhver sak som forelegges fylkesutvalget skal det være utarbeidet en innstilling. 

Innstillingen skal være ledsaget av forslag til vedtak, men dette kan unnlates når det gjelder valg. 

I innstillingen skal økonomiske, juridiske og administrative konsekvenser, så langt det er mulig, være kartlagt.

Forøvrig kommer reglene i kapittel tre til anvendelse så langt de passer.

4.5 Øvrig deltakere i møtene

Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett i fylkesutvalget, personlig eller ved en av sine underordnede. De kan på forespørsel gi saksopplysninger og redegjørelse, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene. 

Fylkesutvalget avgjør selv om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker som er til behandling. Når slike utsendinger har uttalt seg, svarer fylkesordfører etter behov. 

Fylkesutvalgets medlemmer kan stille utsendingene spørsmål om faktiske sider ved saken, men det er ikke anledning til ordskifte/avstemning før dialogen med utsendingene er avsluttet.