Reglement for delegering av myndighet i Troms fylkeskommune

5 Hovedutvalgene

5.1. Generelt om hovedutvalgenes vedtaksmyndighet

Hovedutvalgene skal med utgangspunkt i eget arbeidsområde bidra aktivt til videreutvikling av fylkeskommunens regionale samfunnsutviklingsrolle i Troms. På bakgrunn av fylkestingets vedtak av overordnede strategier og planer innstiller hovedutvalgene til handlingsplaner og foreslår rammer for oppfølging av disse.

Hovedutvalgene utarbeider strategier og retningslinjer som skal ligge til grunn for enkeltvedtak som fattes. Hovedutvalgene tildeler tilskudd innenfor sitt område. 

Når det ikke er bestemt at fylkestinget selv, eller fylkesutvalget skal fatte vedtak, gis hovedutvalgene beslutningsmyndighet i prinsipielle saker innenfor sine respektive områder.

Delegasjonen må ses i sammenheng med delegasjonen til fylkeskommunedirektøren som på noen saksområder har delegert myndighet av ikke prinsipiell karakter.

5.1.1 Høringer

Hovedutvalgene kan avgi høringsuttalelser på vegne av fylkeskommunen når høringene gjelder deres saksområder, og de ikke er så overordnet at de må behandles i fylkesutvalget eller fylkestinget.

5.1.2 Myndighet til å innstille til fylkesutvalget og til fylkestinget

Hovedutvalgene fremmer innstilling til fylkesutvalget eller fylkestinget i saker som ligger til det enkelte utvalgets område, når saken kun behandles i ett hovedutvalg.

I saker som behandles i flere hovedutvalg er det fylkeskommunedirektørens innstilling som ligger til grunn for fylkesutvalgets behandling. Hovedutvalgenes vedtak og eventuelle uttalelser fra rådgivende organer skal følge saken og være kjent for de som fatter endelig vedtak.

5.2 Hovedutvalg for kultur og helse

Hovedutvalg for kultur og helse har ansvar for fylkeskommunens oppgaver innen:

  • Kunst og kultur
  • Tannhelse
  • Kulturarv (utenom saker etter plan og bygningsloven)
  • Folkehelse (utenom saker etter plan og bygningsloven)
  • Samisk språk og kultur
  • Kvensk språk og kultur
  • Fylkesbibliotek
  • Idrett
  • Friluftsliv (utenom saker etter plan og bygningsloven)
  • Høstbart vilt og innlandsfisk
  • Samiske og kvenske spørsmål

5.2.1 Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

  • Tilskuddsordninger innenfor kultur og folkehelseområdet etter vedtatte retningslinjer.
  • Tilskudd som krever politisk skjønn, jf. økonomiske grenser fastsatt i økonomireglementet.

5.2.2 Fullmakter etter særlov. Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

Dersom avgjørelsesmyndighet ikke er lagt til andre politiske organ, har hovedutvalg kultur og folkehelse myndighet i saker av prinsipiell karakter i henhold til følgende særlover med tilhørende forskrifter:

  • Utvalget har myndighet til å avgi uttalelse til endelig fredning jf. Kulturminneloven av 9.6.1978 nr 50 § 22 nr. 3.
  • Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) av 24.06.2011 nr. 29.
  • Lov om friluftslivet (friluftsloven) av 28.06.1957.
  • Lov om folkebibliotek (folkebibliotekloven) av 20.12.1985 nr.108.
  • Lov om pengespill m.v. (pengespilloven) av 28.08.1992 nr. 103.

5.2.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen kultur- og folkehelseområdet.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget. 

5.3. Hovedutvalg for kompetanse

Hovedutvalg for kompetanse har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til utdanning, kompetanse og integrering.

5.3.1 Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

  • Det videregående opplæringstilbudet for kommende skoleår.
  • Lokal forskrift for inntak og formidling.
  • Justering av ordensreglement.
  • Lokal forskrift om fag- og timefordeling.
  • Justering av ressurstildelingsmodell for videregående skole.
  • Rulleringing, oppfølging og rapportering av vedtatte handlingsprogram, der oppfølgingen er delegert til utvalget.
  • Underveisrapporter på skolebruksplaner.
  • Integrering, inkludert overordnede rammer for bosetting.
  • Fylkeskommunens helhetlige og styrkede ansvar for kompetansepolitikken i regionen.
  • Prinsipper for rullering og justering av opplæringstilbudet innenfor videregående opplæring.
  • Oppnevning av fylkeskommunalt lærlingeråd, og valg av medlemmer i henhold til vedtatte vedtekter.
  • Myndighet til uttale seg om konsekvenser for det offentlige skoletilbudet ved behandling av søknader etter friskolelovas §2.1.
  • Justering av opplæringstilbudet innenfor videregående opplæring.
  • Tilskuddsordninger innenfor kompetanse etter vedtatte retningslinjer. 

5.3.2 Fullmakter etter særlov

Dersom avgjørelsesmyndighet ikke er lagt til andre politiske organ, har hovedutvalg kompetanse myndighet i saker av prinsipiell karakter i henhold til særlover med tilhørende forskrifter:

  • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) av 17.07.1998 nr. 61, og ny lov fra 01.08.2024.
  • Lov om frittståande skolar (friskolelova) av 04.07.2003 nr.84
  • Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) av 08.06.2018 nr. 28
  • Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringslaven) av 06.11.2020 nr. 127 (hele loven)

5.3.3. Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Kvalitetsmelding for videregående opplæring.
  • Overordnede rammer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring, vedtas av fylkestinget.
  • Overordnede strategier og planer innen opplæringsområdet, herunder skolebruksplan.
  • Rulleringing, oppfølging og rapportering av vedtatte handlingsprogram.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.

5.4. Hovedutvalg for samferdsel

Hovedutvalg for samferdsel har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til kollektivtrafikk, transport, personmobilitet og oppgaver knyttet til veg og øvrig infrastruktur.

5.4.1 Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

  • Strategisk og overordnet ruteplanlegging.
  • Prinsipielle fravikssøknader som berører standardvalg og løsninger.
  • Før nye driftskontrakter for veg og kollektiv lyses ut, legges det frem sak for hovedutvalg, som oppsummerer erfaringer, markedsvurderinger, prioriteringer og anbefaling om rammene for nytt anbud.

5.4.2 Fullmakter etter særlov

Dersom avgjørelsesmyndighet ikke er lagt til andre politiske organ, har hovedutvalg samferdsel myndighet i saker av prinsipiell karakter i henhold til følgende særlover med tilhørende forskrifter:

  • Yrkestransportlova av 21.6.2002 nr. 45
  • Vegtrafikkloven
  • Vegloven
  • Fravik fra Veglovens§ 13 i saker av prinsipiell karakter

5.4.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen veg- og transportområdet.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.

5.5 Hovedutvalg for næring, klima og miljø

Hovedutvalg for næring har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til verdiskaping innen nærings- og samfunnsutvikling, forskningsbasert innovasjon og ressursbasert forvaltning.

Utvalget behandler saker som omhandler rammer og strategier for tilskuddsforvaltning og lovforvaltning.

Utvalget behandler saker som omhandler oppfølging av statlige oppdrag. Dette gjelder blant annet oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, samt andre departementer og direktorater innenfor næringsområdet.

5.5.1 Hovedutvalgets vedtaksmyndighet

Hovedutvalget fatter vedtak om tilskudd som krever politisk skjønn, jf. økonomiske grenser fastsatt i økonomireglementet.

Hovedutvalget fatter vedtak i blant annet disse sakene:

  • Tildeling av tilskudd innenfor området næring
  • Oppfølging av vedtatte handlingsprogram og strategier, der oppfølgingen er delegert til utvalget.
  • Myndighet til å avgi uttalelser etter lov om motorferdsel i utmark.

5.5.2 Fullmakt etter særlov

Dersom avgjørelsesmyndighet ikke er lagt til andre politiske organ, har hovedutvalget for næring myndighet i saker av prinsipiell karakter i henhold til følgende særlover med tilhørende forskrifter:

  • Akvakulturloven.
  • Lov om Innovasjon Norge.
  • Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 06.06.2008 nr. 37 (hele loven).
  •  Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven) av 15.05.1992 nr. 47
  • Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05.1981 nr. 38.
  •  Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). LOV-1977-06-10-82.

5.5.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen næringsområdet.
  • Handlingsplaner innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.