Reglement for delegering av myndighet i Troms fylkeskommune

4 Fylkesutvalget

Fylkesutvalget er fylkestingets viktigste politiske hjelpeorgan for helhetlig samfunnsutvikling. 

Fylkesutvalget har samordningsansvar for planlegging og økonomiforvaltning. Utvalget har også et overordnet ansvar for politikkområder som dekker flere sektorer av fylkeskommunens virksomhet. Slike strategier og retningslinjer forankres i fylkestinget. 

Fylkesutvalget fungerer som partssammensatt utvalg, heretter kalt administrasjonsutvalg.

Fylkesutvalget er klagenemnd. Fylkesutvalget er klageinstans for klager på enkeltvedtak truffet i Troms fylkeskommune, med unntak av vedtak fattet av fylkestinget. I disse sakene er departementet klageinstans jf. forvaltningslovens§ 28. Fylkesutvalget vil ikke være klageinstans i de tilfeller der fylkestinget oppretter egen klageinstans, eller der annet er definert av lov.

4.1 Fylkesutvalget fatter vedtak blant annet i saker som omhandler

Økonomi

  • Utlysning av kontrakter over 80 mill. kroner skal fremlegges for fylkesutvalget til godkjenning når konkurransegrunnlag med kostnadsoverslag foreligger.
  • Tilskudd fra andre som skal fordeles videre etter prinsipper gitt av tilskuddsgiver, som ikke delegert til andre.

Lønns- og arbeidsgiverpolitikk.

  • Ved henvendelse fra KS, gi uttalelse vedrørende Tariffoppgjør (gjennom KS sitt debatthefte).

Saker med sektorovergripende problemstillinger, eksempelvis:

  • Samordningsrolle i økonomisaker
  • Plan
  • Internasjonale strategier
  • Ungdomsmedvirkning
  • Saker som har betydning for samfunnsutvikling eller regionale forhold ut over de perspektivene som ivaretas av hvert enkelt hovedutvalg
  • Saker som omhandler forebyggende sikkerhet, forsvar og beredskap

Fylkeskommunens rolle som planmyndighet

  • Sette i gang arbeid med regional planstrategi og regionale planer, herunder planprogram og handlingsprogram der dette ikke er lagt til hovedutvalg.
  • Sette i gang arbeid med overordnede strategier og handlingsplaner.
  • Utsendelse av høringsdokumenter for regionale planer hvis ikke annet er bestemt i planprogrammet,  eller der dette ikke er lagt til hovedutvalg.
  • Vedta handlingsplaner til sektorovergripende temaområder der fylkestinget har vedtatt
  • Overordnede strategier.
  • Innsigelser og klager.

Myndighet i bygge- og eiendomssaker

  • Vedta igangsetting av større vedlikeholdsprosjekter og byggesaker.
  • Godkjenne fremdrifts-, økonomi- og avviksrapporter av pågående byggeprosjekter
  • Godkjenne evalueringsrapport etter overtagelse.
  • Vedta enkeltsaker vedrørende omsetning av eiendom der dette ikke er videredelegert.

Forebyggende sikkerhet, forsvar og beredskap.

  • Innstille på saker til fylkestinget som omhandler forsvar og beredskap.
  • Motta årlig gjennomgang av tilstanden på det forebyggende sikkerhet og beredskapsarbeidet.
  • Orienteres i etterkant dersom man har satt sentral kriseledelse.
  • Forberedt på å bruke hasteparagrafen om behov i forbindelse med håndtering av kriser.
  • Motta årlig gjennomgang av nasjonalt trusselbilde samt hva dette medfører for Troms fylkeskommune.

§ 11-8 (hasteparagrafen)

  • Fylkesutvalget har hastefullmakt etter kommunelovens § 11-8, og kan treffe vedtak i saker som skulle vært avgjort av annet organ, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken.
  • Avgi høringsuttalelser på sektorovergripende saker av prinsipiell betydning jf. punkt 3.1, og i andre saker når tidsperspektivet tilsier at det ikke er mulig å behandle saken i fylkesting eller i hovedutvalg.

4.2. Fullmakter etter særlov

Dersom avgjørelsesmyndighet ikke er vedtatt lagt til andre politiske organ, har fylkesutvalget myndighet i saker av prinsipiell karakter i henhold til følgende særlover med tilhørende forskrifter:

  • Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) av 27. juni 2008 nr. 71
  • Lov om kulturminner (kulturminneloven av 9.6.1978 nr 50, jfr. Forskrifter om faglig ansvarsdeling fastsatt ved kgl. Res av 9.2.79.
  • Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven) 12.6.1987 nr. 56
  • Vegloven 21.6.1963 nr. 23.
  • Yrkestransportlova 21.6.2002 nr. 45. Fylkesutvalget vedtar årlig takst og rabattstruktur for kollektivtrafikken, jf § 22 (2), i tråd med rammene av vedtatt budsjett og økonomiplan.
  • Lov om friluftslivet (friluftsloven) av 28.6.1957.
  • Tvisteloven av 17.6.2005 nr 90.
  • Lov om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) av 26.6.1992 nr. 86.
  • Lov om rettshøve mellom grannar (grannelova) av 16.06.1961 nr. 15.
  • Stadnamnlova 18.05.1990 nr. 11.
  • Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) av 24.06.2011 nr. 29.
  • Lov om akvakultur (akvakulturloven) av 17.06.2005 nr. 79.
  • Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 06.06.2008 nr. 37.
  • Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven) av 15.05.1992 nr. 47.
  • Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05.1981 nr. 38.
  • Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). LOV-1977-06-10-82. 6.
  • Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringslaven) av 06.11.2020 nr. 127.
  • Forskrift om rammer for vannforvaltningen av 15.12.2006 - Vannforskriften.

Noen av særlovene omhandler områder som både er relevant for saker som behandles i fylkesutvalget og i enkelte hovedutvalg, og er derfor å finne på flere plasser i reglementet. For en del forhold vil det være nødvendig med avklaring fra sak til sak hvilket utvalg som er det riktige. Innarbeidet praksis vil være med på å skape presedens, som sammen med vurdering av sakstype og tidsperspektiv må vektlegges når den politiske saksgangen avklares.

4.3. Myndighet til å innstille i saker til fylkestinget

Fylkesutvalget innstiller i følgende saker som fylkestinget skal behandle:

  • Når det er lovbestemt
  • Plan- og økonomisaker, herunder saker som har økonomisk konsekvenser utover økonomiplanens rammer
  • Saker med prinsipielle og/eller overordnede problemstillinger
  • Sektorovergripende saker som er behandlet i flere hovedutvalg

4.4 Administrasjonsutvalg

Administrasjonsutvalget består av fem medlemmer valgt av og fra fylkesutvalget pluss fire representanter for de hovedsammenslutninger som representerer ansatte i fylkeskommunen, og er et partssammensatt utvalg etter kommunelovens § 5-11 og

Hovedavtalens bestemmelser om partssammensatt utvalg. Administrasjonsutvalget skal behandle saker mellom fylkeskommunen som arbeidsgiver og ansatte.

Administrasjonsutvalget behandler og fatter vedtak i saker som omhandler:

  • Overordnede, styrende dokumenter for arbeidsgiver-/personalpolitikken, unntatt det som er delegert til fylkeskommunedirektøren eller som fylkestinget selv vedtar.
  • Behandle saker som Hovedavtalen forutsetter skal behandles i partssammensatt utvalg, og som ikke er delegert til fylkeskommunedirektøren.
  • Avgjøre tvilsspørsmål om tolkning og praktisering av retningslinjer utvalget selv har endelig vedtaksfullmakt for.

Administrasjonsutvalget gir uttalelser til disse sakene:

  • Arbeidsgiverpolitikkens overordnede del, før vedtak i fylkestinget.
  • Planer som har betydning innen administrasjonsutvalgets arbeidsområde.

Fylkeskommunedirektørens lønns- og arbeidsvilkår fastsettes av fylkesutvalget. Det nedsettes et ansettelsesutvalg bestående av fylkesordfører, varaordfører og en representant for det største partiet i fylkestingets mindretall. 

Ansettelsesutvalget foretar utviklingssamtaler med fylkeskommunedirektøren og drøfter lønnsfastsettelsen. 

4.5 Rettslige forhold

  • Forlike tvister og å tilstå erstatning.
  • Treffe beslutning om saksanlegg og bruk av rettsmidler (for eksempel anke).
  • Vedta forelegg utferdiget mot Troms fylkeskommune.

4.6 Valgutvalg

Valgutvalget innstiller til fylkestinget i saker som omhandler valg til politiske organer og oppnevning av politisk valgte representanter til eksterne organer. Valgutvalget består av gruppelederne/en person per parti i fylkestinget, samt fylkesordfører og fylkesvaraordfører.