Reglement for delegering av myndighet i Troms fylkeskommune

7 Fylkeskommunedirektøren

Kommuneloven slår fast at fylkeskommunedirektøren er den øverste leder for den samlede fylkeskommunale administrasjonen. 

Fylkeskommunedirektøren leder og organiserer administrasjonen og har fullmakter vedrørende drift av fylkeskommunen, med de unntak som fremgår av lov, dette reglementet eller andre vedtak i fylkestinget.

Fylkeskommunedirektøren hardet løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Generelt

  • Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning jf. kommuneloven §13-1.
  • Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av fylkeskommunen.
  • Fylkeskommunedirektøren har ansvar, jf sikkerhetsloven §4-1, for fylkeskommunens forebyggende sikkerhetsarbeid.
  • Fylkeskommunedirektøren er leder av fylkeskommunens sentrale kriseledelse, og ansvarlig for representasjon i fylkesberedskapsrådet.
  • Fylkeskommunedirektøren har myndighet til oppfølging av samelovens § 4-4 som omhandler plikt til å konsultere representanter for berørte samiske interesser i saker om lokale forskrifter og andre beslutninger eller tiltak som vil kunne påvirke samiske interesser direkte.

Organisasjon

  • Oppnevne administrative medlemmer og varamedlemmer i styrer/utvalg/råd.
  • Vedta prosedyrer, retningslinjer og veiledninger og lignende som ikke er av prinsipiell betydning.
  • Alle fullmakter i forbindelse med forhandlinger, drøftinger og andre avgjørelser etter. Hovedavtalens og Hovedtariffavtalens bestemmelser (unntatt å fastsette fylkeskommunedirektørens egen lønn, jfr. delegering til fylkesordføreren).
  • Avgjøre godkjenning eller forkasting av forslag til sentral Hovedavtale og sentrale tariffavtaIer.

Økonomi

  • For administrative vedtak med økonomiske konsekvenser gjelder bestemmelsene i økonomireglement eller i vedtak av det enkelte årsbudsjett (såkalt disponeringsfullmakt).
  • Fylkeskommunedirektøren kan utlyse kontrakter under 80 mill. kroner. Dersom kontrakten er større enn dette, skal den fremlegges for fylkesutvalget til godkjenning når konkurransegrunnlag medkostnadsoverslag foreligger.

Plan, høringer og lovutkast

  • Fylkeskommunedirektøren kan avgi høringsuttalelser i saker av faglig, ikke prinsipiell karakter.
  • Fylkeskommunedirektøren kan i hastetilfeller gi uttalelse til lovutkast, planforslag mv. selv om saken er av prinsipiell karakter. Dette gjelder også innsigelser og klager. Uttalelsen, innsigelse eller klage må legges fram for behandling i fylkesutvalget i første møte.
  • Fylkeskommunedirektøren kan fremme innsigelser som er av teknisk karakter vedrørende planfaglige mangler, i saker som ikke er av prinsipiell betydning.
  • Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å avgi uttalelser og gi dispensasjoner etter planog bygningsloven, samt avgjøre hvorvidt det skal avstås fra å avgi uttalelse i saker av liten betydning for fylkeskommunen.
  • Fylkeskommunedirektøren er delegert den myndighet som fylkeskommunen er gitt etter kulturminneloven jf. forskrift om fastsetting av myndighet mv. etter kulturminneloven §3.
  • Fylkeskommunedirektøren er delegert den myndighet som fylkeskommunen er gitt etter forskrift om fylkeskommunenes oppgaver innenfor friluftsområdet, fastsatt med hjemmel i lov 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet (friluftsloven) § 22 jf. § 23.
  • Fylkeskommunedirektøren har ansvaret for forvaltning av innlandsfisk, og kan treffe endelige vedtak i kurante dispensasjonssaker, jfr. § 13 i lov om laksefisk og innlandsfisk, jfr. delegert myndighet ved kongelig resolusjon av 27 november 1992 og i § 3 i forskrift om utsetting av fisk og andre ferskvannsorganismer, hjemlet i lov om forvalting av naturens mangfold av 19 juni 2009, § 18 (naturmangfoldloven).
  • Fylkeskommunedirektøren har ansvar for forvalting i henhold til akvakulturloven og tidsfristforskriften, med unntak av saker av prinsipiell betydning der det etter lov eller forskrift åpnes for bruk av skjønn.
  • Fylkeskommunedirektøren har ansvaret for forvaltning av sel, og har fullmakt til å fatte vedtak i saker om fangst av sel, jfr. forskrift av 22. desember 2009 nr. 1745, om regulering av sel på norskekysten.
  • Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å gi uttalelse til lokale forskrifter (f.eks. for minste areal for jakt på elg).

Samferdsel

  • Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å inngå avtaler av driftsmessig karakter om kjøp, salg og leie av eiendom som er nødvendig i forbindelse med fylkeskommunens ansvar for fylkesvei og kollektivtransport.
  • Fylkeskommunedirektøren får fullmakt til å gjennomføre erverv og avhending av fast eiendom som er konkret vedtatt i forbindelse med fylkesbudsjett eller handlingsprogram for regional transportplan. Avtaler knyttet til makeskifter, grensejusteringer, leie og rettigheter i fast eiendom, erverv og avhending av fast eiendom kan inngås av fylkeskommunedirektøren dersom de ikke er av prinsipiell betydning eller vesentlig karakter.
  • Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å fravike vegnormalene, jf. veglovens§ 13 og forskrift om anlegg av offentlig veg. Prinsipielle fravikssøknader som berører standardvalg og løsninger legges frem for hovedutvalg for samferdsel med faglige anbefalinger.
  • Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å inngå gjennomføringsavtaler.
  • Fylkesdirektøren har fullmakt til å fatte beslutninger av ikke prinsipiell karakter innenfor yrkestransportlovens områder. Årlige takster vedtas av fylkesutvalget.
  • Fylkesdirektøren har fullmakt til å fatte beslutninger innenfor opplæringslovens§ 7 (skoleskyss).

Bygge- og eiendomsområdet

  • Følge opp vedtatte investeringsprosjekter gjennom blant annet fastsette gjennomføringsmodell.
  • Oppnevne prosjektorganisasjon.
  • Gjennomføre anbud/konkurranse.
  • Godkjenne og underskrive kontrakter knyttet til byggeprosjekter.
  • Signere dokumenter på vegne av Troms fylkeskommune i eiendoms- og arealsaker.
  • Inngå forsikringsavtaler og behandle forsikringssaker i henhold til forsikringsavtalen.
  • Ivareta byggherreansvaret etter byggherreforskriften.
  • Inngå leieavtaler innenfor vedtatt budsjettramme.
  • Inngåelse av leieavtaler som har varighet utover gjeldende økonomiplanperiode og som innebærer en ubetinget forpliktelse til å betale et samlet vederlag på mer enn 20 mill. kr. etter utløpet av økonomiplanperioden skal vedtas av fylkesutvalget. 
  • Gjennomføre kjøp og salg av eiendom som er vedtatt.
  • Utøve fylkeskommunens rettigheter etter jordskifteloven, matrikkelloven og granneloven.
  • Fylkeskommunedirektøren kan avgi uttalelse til kommunale planer som omfatter fylkeskommunal eiendom.

7.1 Hvordan bestemme om saker har prinsipiell betydning?

Delegering til fylkeskommunedirektøren er begrenset til saker som ikke har prinsipiell betydning. Hva som er av prinsipiell betydning må avgjøres både ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, og ut fra vurderinger om hvorvidt skjønnsmessige sider av avgjørelsen er klarlagt gjennom tidligere politiske vedtak, instrukser eller praksis/sedvane.

Administrasjonen har et særskilt ansvar for å vurdere enhver sak ut fra dens innhold, for å avklare om saken kan avgjøres administrativt eller skal legges fram for politisk behandling. Dersom det er tvil om hvorvidt en sak eller et saksområde er av prinsipiell betydning har fylkesordfører og fylkeskommunedirektøren ansvaret for å avklare dette. Ved tvil om behandlingsmåten skal den aktuelle saken legges fram for politisk behandling.

For saker som har vært gjenstand for slike vurderinger, og hvor avgjørelsen er at saken behandles administrativt, skal relevant politiske utvalg bli orientert om dette i første møte etter at administrativt vedtak er fattet.

7.2 Fylkeskommunedirektørens rettslige fullmakter

  • Forlike tvister og å tilstå erstatning for inntil kr 1 000 000, men slik at saker av prinsipiell betydning bør forelegges fylkesutvalget.
  • Tilståelse av erstatning i og utenfor rettergang, aksept eller avslag på forlikstilbud i personalsaker, jf. kommuneloven § 1 3 - 1 siste ledd.
  • Forlike tvister i entreprisesaker for inntil kr 5 000 000 i ett og samme prosjekt, såframt beløpet er innenfor vedtatt budsjettramme for det aktuelle prosjektet.
  • Til å avslå mottatte forlikstilbud i og utenfor rettergang. Fylkeskommunedirektøren bør, dersom fylkeskommunedirektøren vurderer at saken er av prinsipiell betydning, forelegge forlikstilbudet for fylkesutvalget til avgjørelse.
  • Suspensjon av foreldelsesfrist, jf. foreldelsesloven § 28 nr. 1.
  • Begjære påtale og kreve borgerlige rettskrav pådømt i straffesaker der fylkeskommunen er fornærmet part, jf. straffeprosessloven § 81a annet ledd.

7.3 Videre delegering fra fylkeskommunedirektøren

Delegering fra folkevalgt organ til administrasjonen skal alltid være til fylkeskommunedirektøren, som selv avgjør videre delegering i administrasjonen. Videre delegering kan gjøres i alle saker, med mindre det er spesielt uttalt at myndigheten ikke delegeres videre. 

Fylkeskommunedirektøren kan delegere myndighet til andre i administrasjonen, men fylkeskommunedirektørens ansvar overfor fylkestinget kan ikke delegeres til andre. Innenfor rammene som er fastsatt av det delegerende organ utarbeider fylkeskommunedirektøren selv retningslinjer for videredelegering i administrasjonen og utøvelsen av slik delegert myndighet.