Handlingsplan 2024

6 Kunnskap og utdanning

Ungdommens fylkesting anbefaler medvirkningsorganene å jobbe for:

Flere ansatte og kompetanseheving i skolen

Det bør utdannes og ansettes flere lærere med nødvendig kompetanse, dette inkluderer minoritetsspråk. Skolen skal gi nødvendig opplæring i bruk av digitalt utstyr som er relevant i undervisning. Lærere skal aktivt delta på kurs som inneholder tematikk som angår elever i skolen, for eksempel rus, psykisk helse, skolemiljø og seksuell helse.

Ny fraværsordning i videregående skole

Det er behov for en fraværsordning som på en hensiktsmessig måte ivaretar både elevens og lærerens behov. Antall søkbare fraværsdager, som rettighetsfravær bør økes. Utdanningsdirektoratets forslag (2023) om ny fraværsregel støttes ikke.

Økt grad av individuell tilrettelegging i skolen og under eksamen

Det bør tilrettelegges for individualitet for alle elever uansett nivå. Skolen bør kunne gjøre tilpasninger til hver enkelt elevs behov, og da særlig for elever med internasjonal eller minoritetsbakgrunn. Eksamensordninger bør vurderes og velges med hensyn til at alle elever blir ivaretatt best mulig.

Styrking av skolehelsetjenesten

Alle skoler i fylket bør ha helsesykepleier tilgjengelig hver dag. Helsesykepleier skal ha tilstrekkelig kompetanse om fysisk og psykisk helse, og skal kunne gi dokumentasjon for elevers fravær ved sykdom. Det bør også etterstrebes å opprette og utvide tilbud som miljøterapeuter, skolepsykologer og sosiallærere i skolen.

Forbedring og vedlikehold av skolebygg og skolebøker

Skolebygg skal aktivt forbedres og vedlikeholdes. Skolebøker skal opprettholde god standard, samsvare med læreplanen og om ønskelig være tilgjengelig på minoritetsspråk. Det bør ikke kuttes på utdanningstilbudet i Troms og Finnmark, og LOSA-tilbudet bør styrkes og innføres i flere kommuner.