Livslang lesing 2024 – et prosjekt i støpesjeen

Målet med prosjektet Livslang lesing er å skape og opprettholde lesere i Troms, fra tidlig barndom til alderdom. Denne oppgaven skal fylkesbiblioteket holde i sammen med alle folkebibliotekene i Troms.

To damer sitter på hver sin stol. En rød skinnjakke og et ark i hendene. Den andre har langt hår og blå strikkejakke. - Klikk for stort bildeFra samtalene i seminaret Marit A. Somby

2024 er året for utprøving og samtaler omkring hva som skal gjøres, hvem som skal gjøre det og hvordan vi skal samarbeide for å få det til. Alle skal ikke gjøre alt, og det er behov for samarbeidspartnere både nasjonalt, regionalt og lokalt. Allerede nå har vi UiT, lærer- og barnehagelærerutdanningen med på laget, via forskerfellesskapet Litteratur og lesing. De ønsker å gå inn i prosjektet med et ekstra fokus på bibliotek og lesing som tema i masteroppgaver og gjennom praksisperioder.

I mars var det oppstartseminar for prosjektet, med plass til både forskningen, ved Marit Sundelin fra UiT barnehagelærerutdanningen, 8x8-minutters foredrag om lesing fra ulike vinkler, og en samtale om lesing med de som allerede leser. I mai er det delekonferanse med tema Lesekultur med de minste, og i juni studietur til Norrbotten for å se på svenskenes geniale «läsfrämjande»-satsing. Svenskene lager planer for lesefremming både på nasjonalt, regionalt og kommunalt plan, og vi vil gjerne vite mer om hvordan denne planleggingen vises i daglig drift og i samhandling med andre aktører.

Til høsten gjennomføres det samtaler med de regionale biblioteksamarbeidene i Troms for å kunne lande søknad til Nasjonalbiblioteket som skal sendes i november. Og så håper vi på to prosjektår med et økt engasjement for lesing i hele Troms. Både for barn og unge, og for voksne som aldri har lest, eller som har slutta å lese.

Les hele søknaden her i Prosjektbanken til bibliotekutvikling.no

Kontaktperson: Ellen Berg Larsen