Aktiv formidling 2024 - Bare les!

En systematisk innarbeiding av høytlesingskampanjer i folkebibliotekene i Troms

På vegne av 10 av folkebibliotekene i Troms har fylkesbiblioteket søkt om, og fått midler fra Nasjonalbiblioteket til å gjennomføre aktiviteter i to godt utprøvde høytlesingskampanjer:

Les høyt! retter seg mot foreldre og/eller personal i barnehage og småtrinnet på skolen. Her bruker man 30 minutter av et foreldremøte til å snakke om hvorfor lese for barn, hvordan lese for barn og hva du kan lese for barn. Det er mest fokus på den siste biten, hvor det deles ny og god litteratur som egner seg for aldersgruppa.

Loga munnje er et prosjekt fra Sametinget som betinger et samarbeid mellom biblioteket og helsestasjonen i kommunen. Samiske barn kan via helsestasjonen få tildelt bokgaver som hentes på biblioteket. Det er også ønskelig at det lages noe mer opplegg rundt dette fra bibliotekenes side.

Bibliotekene som er med i prosjektet er Ibestad, Kvænangen, Lavangen, Gratangen, Bardu, Senja, Målselv, Harstad, Sørreisa og Dyrøy. I tillegg er Tromsø, Karlsøy og Storfjord bibliotek med, men uten å være direkte søkere siden de har søkt midler til andre tiltak innenfor aktiv formidling.

Kontaktperson: Ellen Berg Larsen