Bok- og kulturbussen i Sør-Troms

Bok- og kulturbussen eies av Troms fylkeskommune og hadde oppstart i 2021. Den er organisatorisk tilsluttet Scene Nord, mens den faglig er tilknyttet Troms fylkesbibliotek.

Bokbuss med deokr - Klikk for stort bildeBok og kulturbussen Melita Båfjord

Bussen er lokalisert i Harstad og en ny buss ble satt i drift i 2009. I anledning bussens 20-jubileum fikk bibliotekbussen ny dekor designet av illustratør Frode Skaren, med kunstnernavnet Uglylogo. Den nye dekoren viser tydelig ha som er bussens virksomhet – å spre glede og utfordre fantasien.

Målgruppen er primært barn og unge, men tilbudet er åpent for alle. Målsettingen er å være et godt supplement til skolebibliotekene og et bidrag til det totale bibliotektilbudet for befolkningen i distriktene. I dag gis det et fast tilbud til kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund i samarbeid med de lokale folkebibliotekene. Det samarbeides også med andre lokale og regionale organisasjoner, institusjoner, festivaler og aktuelle arrangement.  Andre kommuner vurderes etter oppdrag. Det er også et nært samarbeid med Várdobáiki samisk senter om formidling av samisk språk og kultur.

Bok- og kulturbussen formidler litteratur, visuell kunst, musikk og kulturarv, og er en formidlingsarena for både norsk og samisk historie, språk, kunst og kultur. Det gis tilgang til bøker, tidsskrifter, tegneserier, lydbøker, musikk, samt tips og veiledning om litteratur. Det største utvalget er norskspråklig, men den inneholder også litteratur på nord-, lule- og sørsamisk, engelsk, tysk, spansk og en del andre språk, samt ordbøker på ulike språk.

Bok- og kulturbussen er både medarrangør og/eller deltaker på ulike kulturelle arrangement.  Den kan også benyttes som formidlingsarena for arrangement i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) og Landsdelsmusikerne i Troms (LiNN).  Bok- og kulturbussen tar enkeltoppdrag. Henvendelser foretas enten via ditt lokale folkebibliotek eller direkte til Bok- og kulturbussen kulturbussen@scenenord.no / anne.gerd.lehn@tromsfylke.no