Høring: Ny helhetlig tilbudsstruktur i videregående opplæring i Troms

Den nye tilbudsstrukturen i videregående opplæring i Troms skal vedtas i fylkestinget i desember 2024. Saken er nå sendt ut på offentlig høring. Frist for innspill er 17. oktober.

Hva ønsker vi innspill på?

For å kunne utarbeide politisk sak om et helhetlig tilbud i videregående opplæring for ungdom og voksne i Troms trenger vi svar på en rekke spørsmål.

• Hvor ofte bør tilbudsstrukturen for videregående opplæring vedtas politisk?
  • Hvilke fleksible tilbud er det behov for i Troms?
  • Hvilke tilbud bør være i alle regioner?
  • Hvilke tilbud kan være søkbar i bare to regioner?
  • Hvilke tilbud kan være søkbare i bare en av de fire regionene i Troms?
  • Hvilke sluttkompetanser bør være søkbare for voksne?

Offentlig høring

Høringen er offentlig og legges derfor ut på fylkeskommunens hjemmeside. Det er også sendt ut invitasjon til deltakelse til elevrådene, Elevorganisasjonen (EO), Ungdommens fylkesråd (UFR), de videregående skolene, Nordborg videregående skole, Norges Toppidrettsgymnas, kommunene, opplæringskontorene, Nav, LO, NHO, Yrkesopplæringsnemda (YON), Medbestemmelsesapparatet og Kompetanseforum Arktis.

For de som ønsker oversikt over behovet for kompetanse i samfunn og arbeidsliv, elev- og søkergrunnlag, søkermønster og dagens tilbudsstruktur, så er det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag som skal følge saken frem til vedtatt tilbud. Kunnskapsgrunnlaget har også flere vedlegg og henvisninger til nettsteder.

Høringsdokumenter

Send innspill

Innspill sendes ved å svare på følgende spørreskjema. Dersom du ønsker å sende innspill, må du oppgi etternavn, fornavn og e-postadresse. I tillegg må du opplyse oss om du svarer som privatperson eller på vegne av en organisasjon.

Send ditt innspill her

Høringsfrist

Frist for å sende inn innspill er 17. oktober 2024.

Samtidig skal det fattes vedtak om hvor ofte tilbudet skal behandles politisk.

Nyttige lenker